Niazgah نیازگاه
یك كارشناس بازار بورس:

الاكلنگ صعود ارز و نزول بورس این دفعه به نفع بازار سهام است

الاكلنگ صعود ارز و نزول بورس این دفعه به نفع بازار سهام است

به گزارش نیازگاه خراسان رضوی یك كارشناس بازار بورس اظهار داشت: در دوره ای كه ارز به شدت صعودی بود، بورس به شدت نزولی شد و این الاكلنگ این دفعه به نفع بازار سهام بالا خواهد رفت.


محمدابراهیم احمدی در گفتگو با ایسنا، در مورد تأثیر انتخابات آمریکا بر بازار بورس، اظهار نمود: مدت ها است که خیلی از سهامدارن نسبت به روی کار آمدن بایدن در آمریکا در هراس هستند و تصور می کنند با انتخاب وی بازار سهام با افت زیادی مواجه می شود اما به نظر من انتخاب بایدن در بین مدت و بلندمدت اتفاقی منفی برای بازار سرمایه ایران نخواهد بود.
وی ادامه داد: حقیقت این است که سیاست های آمریکا قائل به فرد نیست و در کلیت موضوع، انتخاب بایدن یا ترامپ تغییری در رویکرد آمریکا به ایران ایجاد نمی کند، آنچه تغییر می کند تنها شکل اجرای سیاست های خصمانه آمریکا ضد کشورمان است.
احمدی اظهار داشت: از نظر من حساسیت به وجود آمده برای مردم نسبت به انتخابات آمریکا و اثر آن بر اقتصاد ایران، اغراق آمیز است. بیشتر حساسیت ها مربوط به کسانی است که به صورت کوتاه مدت به بازار نگاه می کنند، بدین جهت گرفتار هیجان می شوند.
این کارشناس بازار بورس بیان کرد: با انتخاب بایدن رویکرد او برای برگشت به برجام، با پیش شرط هایی همراه خواهد بود که توافق را آسان جلوه نخواهد داد اما آنچه حائز اهمیت بوده، این است که بازار ارز، طلا و خودرو به صورت موقت، نزولی خواهد بود.
وی افزود: این مساله سهام داران بازار بورس را نگران کرده و تصور می کنند ارزش سهام آنها بیشتر از این هم کاهش می یابد اما باید دانست در دوره ای که ارز به شدت صعودی بود، بورس به شدت نزولی شد و این الاکلنگ این دفعه به نفع بازار سهام بالا خواهد رفت.
احمدی اشاره کرد: خیلی از بنیادی کاران یا فاندامنتالیست های بورس معتقد هستند ارزش سهامی که امروز در اختیار سهام داران قرار دارد با در نظر گرفتن ارزش دلار ۱۰ هزار تومانی هم توجیه نمی گردد چه رسد به دلار ۲۵ هزار تومانی. حقیقت بازار سهام این است که هیجان تازه کاران بورس و کارشکنی های حقوقی های بزرگ بازار، سبب این ریزش سنگین شده است.
این کارشناس بازار بورس با اشاره به کم تجربگی و کم دانشی بخش زیادی از سهام داران تازه کار، اشاره کرد: حرکت هیجانی و نزولی بازار با ورود بایدن محتمل بوده اما با نگاه میان مدت و بلندمدت، سهام داران، برندگان این مقطع هستند. آمدن بایدن با نگاه میان مدت و بلندمدت نه تنها به زیان سهام داران نیست بلکه به تدریج شرایط آنها را بهتر خواهدنمود.
وی عنوان کرد: اگر فرض بگیریم بایدن از شدت تحریم ها ضد ایران بکاهد که به اعتقاد بسیاری منجر به کاهش قیمت ها در بازار ایران می شود و آمریکا را به برجام برمی ‎گرداند، امکان رشد و توسعه صنایع داخلی کشور بیشتر از پیش فراهم خواهد شد. در این شرایط صنایعی که در دوره سخت تحریم ها احتیاج به واردات مواد اولیه دارند و امکان خرید نداشتند، می توانند این مواد را خریداری کنند. همینطور شرکت هایی که صادرات محور هستند با کمرنگ شدن تحریم ها می توانند با سایر کشورها مبادلات مالی و اقتصادی داشته باشند.
احمدی افزود: در صورت رفع یا کاهش شدت تحریم ها، سیستم بانکی، صنعت حمل و نقل، بیمه، شرکتهای دارویی و... می توانند به آسانی تبادلات خویش را انجام دهند. صنایع پتروشیمی، پالایشگاه ها، شرکتهای فعال در صنایع فلزات و... می توانند به سادگی محصولات خویش را عرضه نموده و ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشند. شرکتهای کشاورزی و دامداری هم با وجود اینکه نسبت به تحریم ها شرایط نسبتا پایداری دارند، در نبود تحریم ها می توانند نیاز کشور به نهاده های دامی از خارج را تأمین نمایند و یا می توانند صادرات خویش را به سایر کشورها توسعه بخشند.
این کارشناس بازار بورس در مورد کمرنگ شدن تحریم ها ضد ایران با انتخاب بایدن بعنوان رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: کاهش قیمت تمام شده کالاها در ایران امکان رقابت برای صنایع کشورمان در عرصه بین المللی را فراهم خواهدنمود. همه این اتفاقات نویدبخش آن است که در آینده نه چندان دور، در صورتیکه سیاست های بایدن، سیاست های صلح طلبانه ای باشد و تحریم ها ضد ایران را بردارد، اثر تورمی از تولیدات و محصولات داخلی برداشته خواهد شد و بورس ایران رونق پیدا خواهدنمود.
وی بیان کرد: بورس یک فضای مولد اقتصادی می باشد، چونکه تمام شرکتهای موجود در بورس می توانند محصولات خویش را به وفور بفروشند و سودآوری خوبی داشته باشند. از یاد نبریم بازار بورس مانند بازار طلا و ارز نیست که صرفاً فرد با پرداخت ریال کالایی را می گیرد و تنها ارزش پول خویش را حفظ می نماید بلکه فعالان بازار بورس، سهام کارخانه هایی را خرید می کنند که علاوه بر اینکه تورم بر آنها تأثیر خواهد داشت و سهام آنها را گران خواهد کرد، تولید این شرکت ها هم می تواند برای سهام داران سودآوری داشته باشد، بدین سبب بازار سهام، سرمایه گذاری کم ریسک تری نسبت به بازار طلا و ارز خواهد بود.
احمدی اشاره کرد: هر کدام از دو کاندید ریاست جمهوری آمریکا که برنده می شدند، ما باید به فکر اصلاح این نگرش نامبارک «چشمداشت به دست غرب یا شرق» باشیم. نگاه کوچک انگاشتن توانایی های جامعه ایرانی نشان دهنده این است که ما باید علاوه بر اقتصاد مقاومتی، روی فرهنگ مقاومتی سرمایه گذاری نماییم و بدانیم تا زمانی که فرهنگ مقاومت در جامعه ما نهادینه نشود، نمی توانیم به اقتصاد مقاومتی دست یابیم. در کنار توانمند شدن کشور در عرصه تولید از راه توجه به توانمندی های جوانان کشور باید به این نکته توجه داشت که ما نیازمند اصلاح سیاست های اقتصادی در کشور هستیم.
این کارشناس بازار بورس اشاره کرد: لازم است منتخبان ما در مجلس با بازبینی دوران سخت تحریم، نقاط قوت وضعف اقتصادی و فرهنگی را شناسایی کرده و در امتداد اصلاح و بهبود آنها گام بردارند، اشتغال ایجاد نمایند، راه هایی برای پشت سر گذاشتن تحریم ها پیدا کنند، اقتصاد کشور را با نظارت بیشتر به بخش خصوصی بسپارند و بدانند که توجه به تک تک این نکات به رفع خطر صدمه های حاصل از تحریم در آینده کمک خواهدنمود.
وی خطاب به سهامداران بازار سرمایه اظهار داشت: روزهای قبل که احتمال پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزایش یافته بود، دلالان فعال در بازارهای طلا و ارز بسیار از این خبر مرعوب شده بودند، بدین سبب سهام داران را می ترساندند، چونکه اگر بازار ارز، طلا، خودرو و سایر بازارهای موازی نزولی شوند، باردیگر سرمایه های مردم به بازار مولد بورس باز می گردد.
احمدی اضافه کرد: سهام داران بدانند، سهامی که در اختیار آنها بوده، سهام ارزشمند ای است که نسبت به تورم عقب بوده، بدین سبب جای نگرانی وجود ندارد، بدین جهت اگر مردم از فروش هیجانی دست بردارند و با دید بلندمدت به بورس، سهام داری کنند، مسلما سود خوبی از این بازار خواهند برد.




منبع:

1399/08/18
13:28:55
5.0 / 5
1096
تگهای خبر: اشتغال , افزایش , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی