Niazgah نیازگاه
درپی منع بانك ها از دریافت اسكناس

پول های نقدمان را چكار كنیم؟

پول های نقدمان را چكار كنیم؟

نیازگاه: شعب بانكی هنوز امكان دریافت و پرداخت وجه نقد ندارند و این در حالیست كه این وجوه در میان مردم جابجا می شود. برخی بانك ها نیز دستگاه های هوشمندی را در برخی از شعب خود برای دریافت وجه نقد راه اندازی كرده اند، اما به نظر نمی رسد كه این دستگاه ها پاسخگوی وجوه نقد در گردش باشد.


به گزارش نیازگاه به نقل از ایسنا، شیوع ویروس كرونا در جهان، خیلی از كارهای مالی و اقتصادی را به چالش كشیده و اقتصاد ایران نیز از این اتفاق مستثنی نشد و به این ترتیب، شعب بانكی تعداد كارمندان خودرا به حداقل رسانده و شرایط ویژه ای برای دوران كرونا ایجاد كردند.
از همان ابتدا، بانك مركزی تغییراتی را در نظام بانكی ایجاد كرد تا مراجعات حضوری به شعب بانكی كم شود، چونكه این اماكن بعنوان یكی از مهم ترین محل های انتقال ویروس كرونا برشمرده شد.
در همین راستا، افزایش سقف انتقال وجه بوسیله اینترنت و خودپردازها از طرف بانك مركزی برای كاهش مراجعات حضوری مردم به بانك ها انجام شد.
پس از آن، در ایام پایانی سال قبل بانك مركزی اعلام نمود كه فروش اسكناس های نو برای عیدی های سال نو ممنوع بوده و از طرف دیگر، دریافت و پرداخت پول نقد و مسكوك نیز در شعب بانكی ممنوع گردید.
در این بخش نامه تاكید شده كه اگر بانك ها به دلایلی مجبور به دریافت پول نقد شدند، این اقدام باید با ملاحظات ویژه صورت گیرد و روابط عمومی بانك ها نیز باید در این خصوص به مشتریان خود اطلاع رسانی كنند.
این اقدامات از طرف بانك مركزی در امتداد پیش گیری از انتقال ویروس كرونا بوسیله جابجایی وجه نقد انجام شده و این در حالیست كه كماكان انتقال وجوه نقدی در میان مردم ادامه دارد.
با توجه به اینكه شعب بانكی پول نقد را از مشتریان خود دریافت نمی كنند، افرادی كه پول نقد در اختیار دارند، مجبورند از این وجوه برای خرید كالاهای مورد نیاز خود استفاده كنند و این امر سبب می شود انتقال وجوه نقدی بین مردم افزایش یابد.
طبیعتا با افزایش انتقال وجوه بین مردم، احتمال انتقال شیوع بیشتر ویروس نیز افزایش می یابد و این در حالیست كه بانك ها همچنان وجوه نقدی مردم را دریافت نمی كنند.
مشخص نیست كه این اقدام بانك ها تا چه زمانی ادامه دارد و ممكنست تا زمان اختتام شرایط كرونایی برقرار باشد كه به این ترتیب، تكلیف وجوه نقدی كه دست مردم است، معین نمی باشد.
البته در این میان، برخی بانك ها با راه اندازی دستگاه های هوشمند دریافت كننده پول نقد در برخی از شعب خود، امكان دریافت وجه نقد بوسیله این دستگاه ها و انتقال آنها به حساب افراد به صورت لحظه ای را فراهم نموده اند، اما باتوجه به پایین بودن تعداد این دستگاه ها و دستگاه های خوددریافت سایر بانك ها كه پول را با تاخیر به حساب فرد انتقال می دهند، به نظر نمی رسد كه بتوان جای شعبه را دراین زمینه پر كرد.
به نظر می رسد كه دراین زمینه بانك مركزی با هماهنگی بانك ها، باید شرایط مشخصی را برای كاهش انتقال وجوه نقد بین مردم ایجاد كند.
با این حال بهتر است افرادی كه وجه نقد در اختیار دارند، در این شرایط با مراجعه به این دستگاه ها، وجه نقد خودرا به حساب خود واریز كرده و از انتقال اسكناس و مسكوك تا حد امكان جلوگیری نمایند.




منبع:

1399/01/23
14:07:21
5.0 / 5
3113
تگهای خبر: افزایش , اقتصاد , اینترنت , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی