اصلاح ساختار سامانه حرارتی مرغداری های مازندران شاید وقتی دیگر
نیازگاه: توقف اصلاح ساختار سیستم حرارتی مرغداری های مازندران از سال 91 به خاطر پرداخت نشدن تسهیلات ارزان قیمت، باعث شده است تا این واحدها كه تامین كننده دستكم 11 درصد گوشت مرغ مورد نیاز كشور هستند و سالانه میلیاردها ریال یارانه پنهان سوخت دریافت می كنند، بی خیال اجرای طرح شوند.
به گزارش نیازگاه به نقل از ایرنا، بهینه سازی مصرف سوخت در مرغداری ها با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بوسیله پرداخت تسهیلات ارزان قیمت آغاز شد و در استان مازندران حدود ۳۰ درصد این واحدها موفق به اجرای برنامه شدند.
پرداخت نشدن تسهیلات ارزان قیمت در حالی بهانه ای برای متوقف كردن این طرح به دست اندركاران صنعت طیور مازندران داد تا آنها توپ بی خیالی در اجرای طرح را به زمین دولت شوت كنند، كه كارشناسان اقتصادی پایین بودن قیمت انرژی و پرداخت یارانه پنهان به آن و هزینه ناچیز سوخت در سرجمع هزینه های تولید را عامل اصلی در عدم اجرای این برنامه می دانند.
عدم اجرای طرح اصلاح ساختار سیستم حرارتی مرغداری ها در مازندران كه ۱۱ درصد از واحدهای كشور را از لحاظ كمی و تولید گوشت در اختیار دارد، موجب شد تا میزان مصرف سوخت در این واحدها به ۶۰ میلیون لیتر و میزان یارانه پرداختی در این بخش سالانه به یكهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برسد. میزان سوخت مصرفی مرغداری ها در كشور سالانه ۱.۵ میلیارد لیتر و و یارانه پنهان آن ۴۰ هزار میلیارد ریال معادل حدود ۱۰ درصد كل اعتبار یارانه نقدی كشور است.
اصلاح ساختار سیستم حرارتی مرغداری ها شامل تغییر سیستم حرارتی از سنتی به تكنولوژی نوین، تجهیز و نوسازی این سیستم، عایق بندی سقف، كاهش ارتفاع سقف و نصب سیستم اتوماسیون تهویه ای است. با اجرای این طرح مصرف سوخت در این واحدها تا ۷۰ درصد كاهش خواهد یافت، وضعیتی كه به اعتقاد كارشناسان دست یافتن به آن در صورت نبود یارانه پنهان كنونی حتی بدون تسهیلات ارزان قیمت هم برای مالكان این واحدها دارای صرفه اقتصادیست.
بر اساس آمار از از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مرغداری در مازندران، در ۳۰ درصد تغییر در ساختار سوخت انجام شد و بقیه همچنان با سیستم حرارتی سنتی فعالیت دارند با این تفاوت كه سوخت ۷۰ درصد از این واحدها از نفت گاز به گاز شهری تغییر یافت و حدود یك هزار واحد همچنان از نفت گاز برای سیستم حرارتی خود استفاده می نمایند كه مصرف سالانه سوخت این واحد بیشتر از ۶۰ میلیون لیتر برآورد شده است.
بی رغبتی برای اصلاح
مشاور اقتصادی اتاق بازرگانی مازندران در این زمینه اظهار داشت: به سبب فرسودگی واحدهای مرغداری و برخورداری این واحدها از سیستم های حرارتی سنتی، اجرای ساختار سیستم حرارتی كه می تواند شامل نوسازی این سیستم، كاهش ارتفاع واحدهای مرغداری و جلوگیری از اتلاف انرژی باشد در واحدهای صنعت طیور استان به منظور كاهش هزینه های سربار و بهینه سازی مصرف سوخت امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
علی احسانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه كرد: با این وجود این طرح تابحال در بیشتر واحدهای مرغداری استان به سبب پرداخت یارانه پنهان دولت ( تفاوت نرخ سوخت یارانه ای با آزاد) بطور جدی دنبال نشده است و برای جلوگیری از اتلاف یارانه پنهان هم، نوسازی نیازمند حمایت مالی دولت و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت است.
وی اظهار داشت: با پرداخت یارانه پنهان دولت به سوخت، حدود ۱۰ درصد از هزینه های مرغدارای به مصرف سوخت اختصاص داده می شود و این میزان هزینه از نگاه مرغداران هزینه ای نیست كه آنها را تشویق به اجرای اصلاح ساختار سیستم حرارتی كند، ولی برای دولت كه این یارانه ها را پرداخت می كند، بنظر می رسد باید اصلاح ساختار جدی گرفته شود تا مرغداران نیز خودرا موظف به اجرای این كار كنند.
معاون اسبق برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران اظهار داشت: هم اكنون دوره جوجه ریزی مرغداری ها در مازندران حدود ۵۰ روز است، در صورتیكه این دوره در واحدهایی كه به تكنولوزی نوین حراراتی مجهزند مثلا در تركیه ۴۲ روزه است.
وی اضافه كرد: مرغداری ها ما در مازندران هم در صورت اصلاح ساختار حرارتی می توانند در سال با همین هزینه موجود یك دوره به دوره جوجه ریزی خود اضافه كنند و این كار بعنوان ارتقا بهره وری می تواند سود زیادی را برای آنها به دنبال داشته باشد.
احسانی معتقد می باشد كه پایین بودن قیمت سوخت در كشور و پایین بودن هزینه سوخت در هزینه نهایی باعث شده تا مرغداران به مزیت هایی مانند كاهش زمان جوجه ریزی بوسیله اصلاح ساختار سیستم حرارتی بی توجهی كنند.
مشكل نقدینگی، بهانه اصلی
رئیس كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی مازندران هم اظهار داشت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، دولت بر طبق قانون قسمتی از درآمد ناشی از این هدفمندی را برای اصلاح ساختار سیستم حرارتی واحدهای مرغداری در سطح كشور اختصاص داد و این كار از سال ۸۹ زمان اجرای قانون هدفمندی تا سال ۹۱ ادامه یافت.
امیرمیران آملی اضافه كرد: در این مدت حدود ۳۰ درصد از واحدهای مرغداری در این استان با دریافت تسهیلات ارزان قیمت، تغییر ساختار سیستم حرارتی را از سنتی به مدرن اجرایی كردند و در شرایط فعلی این واحدها كمتر در تامین سوخت زمستانی با مشكل مواجهند.
وی افزود: این در حالیست كه ۷۰ درصد دیگر از این واحدها به سبب مشكل نقدینگی موجود در صنعت طیور قادر به اجرای این سیستم در واحدها خود نیستند و نیازمند كمك دولت از محل تسهیلات بانكی ویژه هستند و در این صورت بنظر می رسد كه مرغداران تشویق به این كار شوند.
رئیس كمیسیون كشاورزی اتاق مازندران كه خود هم دستی در صنعت مرغداری دارد، گفت: در شرایط فعلی تامین سوخت زمستانی برای مرغداری ها به دغدغه ای همه ساله برای مرغداران استان تبدیل شد و با اجرای تغییر ساختار بخش زیادی از این مشكلات از دوش دولت و مرغدار برداشته می شود و این كار هم برای دولت و هم مرغدار صرفه اقتصادی دارد.
وی پیشنهاد كرد: دولت سالانه چندین میلیارد ریال برای یارانه پنهان نفت گاز مصرفی در واحدهای مرغداری كشور هزینه می كند و اجرای طرح ساختار سیستم حرارتی در مرغداری ها میزان سوخت مصرفی را تا ۵۰ درصد می كاهد و دولت از محل هزینه های این صرفه جویی می تواند با پرداخت تسهیلات این واحدها را در اجرای طرح كمك نماید.
چشم مرغداران به دست دولت
رئیس اتحادیه مرغداران مازندران هم اظهار داشت: تمام مرغداران استان برای اجرای طرح اصلاح ساختار سیستم حرارتی در واحدهای خود كه به بیشتر از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد می رسد، اعتقاد دارند، ولی نوسانات نرخ مرغ در سنوات اخیر سبب شده تا مرغداران اعتبار مازاد برای پرداختن به این برنامه در واحدهای خود نداشته باشند.
عطاالله حسن زاده اضافه كرد: الان سوخت ۷۰ درصد از واحدهای مرغداری در مازندران گاز و ۳۰ درصد نیز نفت گاز است ولی میزان مصرف نفت گاز در این واحدها در سال به بیشتر از ۶۰ میلیون لیتر می رسد. با محاسبه نرخ تمام شده نفت گاز برای دولت متوجه می شویم كه دولت در سال یكهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال یارانه پنهان برای مصرف سوخت در این واحدها پرداخت می كند.
وی افزود: اگر در نگاه بدبینانه در سال حدود ۵۰ درصد با صلاح ساختار سوخت در مرغداری های مازندران ۵۰ درصد نیز صرفه جویی در مصرف داشته باشیم، سالانه حدود ۸۰۰ میلیارد ریال می شود كه با این كار سالانه بیشتر از ۱۰۰ تا ۲۰۰ واحد نوسازی می شوند و بعد از یك دوره ۵ تا ۶ ساله با صرفه جویی از این محل تمام واحدهای ما تغییر ساختار خواهند داد.
حسن زاده اظهار داشت: اجرای طرح اصلاح ساختار در سیستم حرارتی با كمك دولت در ۳۰ درصد از واحدهای فعال در استان انجام شد و در ۷۰ درصد دیگر به سبب قطع شدن حمایت تسهیلاتی دولت و مشكل مالی از سال ۹۱ تابحال طرح را به فراموشی سپردند و بانك ها نیز برای پرداخت تسهیلات به این بخش تمكین نمی كنند.
وی یكی از دلیلهای عدم تمكین بانك ها به پرداخت تسهیلات را بدهی معوقه مرغداری ها و تامین وثیقه برشمرد و ابراز امیدواری كرد تا با روند حمایتی از تولید كه در مدیریت ارشد استان وجود دارد، به این بخش نیز توجه گردد.
اصلاح ساختار حرارتی اولویت اول
مدیركل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران هم به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اصلاح ساختار سیستم حرارتی واحدهای مرغداری در استان باید بعنوان یك برنامه اولویت دار از طرف جهادكشاورزی و اتحادیه مرغداران بطور جدی پیگیری شود تا به نتیجه برسد.
مهدی گلچوب اضافه كرد: جهاد كشاورزی مازندران در صورت بروز مشكل مالی برای اجرای این طرح، باید برنامه خودرا برای چگونگی تامین این اعتبار به كارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ارائه كند تا بعنوان یكی از اشكالات حوزه تولید در این كارگروه بررسی و رفع مشكل شود.
وی افزود: اساسا ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با همه جانبه نگری مصوبه ای را برای پرداخت تسهیلات از محل تبصره های قانون بودجه مصوب می كند و بانك ها نیز ملزم به پرداخت این تسهیلات می شوند و تابحال طرحی به ستاد تسهیل برای ارائه تسهیلات جهت اجرای طرح اصلاح ساختار حرارتی مرغداری ها ارائه نشده است.
برمبنای آمار از حدود ۲۰ هزار واحد مرغداری در كشور با تولید سالانه ۲ میلیون تن گوشت مرغ، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تا دو هزار و ۸۰۰ واحد با تولید سالانه ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار تن تولید در مازندران فعالند.
براساس همین آمار سالانه حدود ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون لیتر نفت گاز در واحدهای مرغداری مازندران مصرف می شود و بیشتر از نیمی از این سوخت با قیمت دولتی سه هزار ریال برای هر لیتر در اختیار آنها قرار می گیرد در صورتیكه تامین بقیه نیاز سوختی این واحدها لیتری بیشتر از ۱۰۰ هزار ریال برای آنان تمام می شود.
منبع: نیازگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب