Niazgah نیازگاه

پاسخ به ۱۰ سوال کلیدی درباره ی قیمت گذاری خودرو و اثر آن روی بازار

پاسخ به ۱۰ سوال کلیدی درباره ی قیمت گذاری خودرو و اثر آن روی بازار

نیازگاه: به ۱۰ سوال کلیدی درمورد قیمت گذاری خودرو و اثر آن روی مردم، بازار و صنعت خودرو پاسخ داده شد.



به گزارش نیازگاه به نقل از مهر، به ۱۰ سوال کلیدی درباره ی قیمت گذاری خودرو و اثر آن روی مردم، بازار و صنعت خودرو پاسخ داده شد.
۱. قیمت گذاری خودرو چیست و چه اثری داشت؟
یکی از سیاستهای به جامانده از دولت محمود احمدی نژاد مبتنی بر دخالت دولت در قیمت هاست که در دولت سیزدهم روی عرضه خودرو متمرکز شد و در نتیجه:
الف. به علت اختلاف قیمت رسمی (کارخانه) و بازار سود ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی به جیب دلالان ریخت. روند زیان دهی در خودروسازی ها ازجمله ایران خودرو را تند کرد و به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رساند.
۲. چرا پس از خصوصی سازی ایران خودرو، مبحث قیمت گذاری رسانه ای شد؟
قیمت گذاری دستوری تا وقتی که دولت ایران خودرو را اداره می کرد، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی به مردم تحمیل کرد. اما بخش خصوصی به دنبال حذف ناترازی هزینه و فروش است تا گرفتار سرنوشتی مشابه ناترازی برق، آب، گاز و … در کشور نشود که محصول ساختار و مدیریت دولتی است.
۳. سهامدار اصلی ایران خودرو کیست؟
حدود ۱۹ میلیون نفر از مردم ایران بهمراه برخی از کارآفرینان بخش خصوصی جمعیت اصلی سهامداران ایران خودرو هستند و تنها ۵ درصد سهام شرکت متعلق به دولت می باشد.
۴. چرا بخش خصوصی اصرار دارد قیمت گذاری بر مبنای هزینه تولید باشد؟
براساس قانون تجارت ایران، شرکت هایی مانند ایران خودرو بعنوان اشخاص حقوقی تا زمانی اجازه فعالیت دارند که در قالب مقررات قوانین مالی زیان ده نباشند و در صورت زیان دهی ملزم به اعلام ورشکستگی هستند و تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
۵. تعیین قیمت خودرو بر مبنای هزینه، به نفع مردم است یا به ضرر آنها؟
اگر خودرو با قیمتی کمتر از هزینه تولید و قیمت تمام شده عرضه گردد، دو حالت دارد؛
الف. برای کاهش هزینه، از قطعات بی کیفیت استفاده می شود و خودرو بمحض بیرون آمدن از درب کارخانه خراب می شود
ب. ما به التفاوت هزینه ها در ظاهر از منابع دولتی و در باطن از جیب مردم جبران می شود
ج. شرکت به روند زیان ده ادامه دهد تا ورشکسته شود (برخلاف منطق، اقتصاد و قانون تجارت)
۶. اصرار ایران خودرو برای واقعی شدن قیمتها چه دلیلی دارد؟
الف. آخرین قیمت گذاری آذر ۱۴۰۳ با ارز ۴۵ هزار تومانی بود؛ امروز نرخ دلار نزدیک ۸۰ هزار تومان است؛ دستمزد کارگران ۴۵ درصد افزایش داشته؛ ورق فولادی، قطعات و … همه با ۴۰ درصد افزایش روبه رو بودند. افزایش هزینه تولید را غیر از فروش، از چه منبعی میتوان تأمین کرد؟
ب. اگر زیان ایران خودرو ادامه داشته باشد، سرنوشت برق، آب، گاز و… در خودرو تکرار شده و ناترازی در این حوزه به توقف تولید و عدم عرضه و فروش منجر خواهد شد.
ج: واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی سهامدار برای ارتقاء کیفیت و کمیت همینطور توقف روند زیان دهی بود؛ بگونه ای که مردم مانند دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی به خودروی ارزان با قیمت کارخانه دسترسی داشته باشند و دلالان از این سیکل حذف شوند.
۷. اگر قیمت خودرو واقعی نشود، چه اتفاقی می افتد؟
امروز کشور ما به علت مشکلات ارزی و کمبود منابع با تخصیص حداقلی روبه رو است و قادر به واردات خودرو برای تأمین نیازهای داخلی کشور نیست. از طرفی هیچ اقتصادی نمی تواند با وجود زیان دهی به تولید ادامه دهد؛ چونکه زیان شرکت با مدیریت بخش خصوصی مغایر قانون تجارت است. تنها برنده استمرار این روند، دلالان هستند که هم قیمت را بالا می برند و هم از ما به التفاوت نرخ رسمی و آزاد سودجویی می کنند.
۸. بزرگترین مخالف قیمت گذاری کارشناسی خودرو کیست؟
وزیر صمت موافق – حامی اصلاح قیمت است، اما به قول رئیس سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بروکراسی زمانبر است. در ماه های گذشته استعلام ها در حال انجام می باشد، اما تابحال سکوت واکنش اصلی شورای رقابت و مدیران وزارت صمت بوده است.
۹. چرا ایران خودرو به روند فعلی قیمت گذاری اعتراض دارد؟
الف. زمانبر بودن کشف و اعلان سقف قیمتی سبب شده ایران خودرو به ازای هر دستگاه خودرو ۲۰۰ میلیون تومان زیان تولید نماید که از آغاز سال جاری به علت تولید یکصد هزار دستگاه، ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان جدید خلق کرده که این روند تا زمان قیمتگذاری جدید ادامه دارد.
ب. تولید خودرو در کشور ما علاوه بر دشواری های متعارف نظیر تأمین قطعات، با تحریم و محدودیت های جدی در تبادلات مالی و خرید و فروش روبه روست. در چنین شرایطی چرا دولت به جای رفع موانع و کمک به افزایش دولت، زیان را هم سربار تولیدکننده می کند؟
ج. صنعت خودروسازی برای جهش تولید و ارتقاء کیفیت نیازمند به روزشدن پلت فرم ها و فناوری هاست که تنها از راه جذب سرمایه امکان دارد. با عنایت به زیان ده بودن ایران خودرو، چه کسی حاضر به سرمایه گذاری در این مجموعه می شود؟
د. بخش خصوصی اسفندماه سال قبل وعده داد به دنبال تحقق رضایت مشتری خواهد بود. رضایت مشتری هم از طریقی جز جذب سرمایه گذاری برای تغییر روش های سنتی تولید خودرو و ارتقاء کیفیت خدمات بعد از فروش در شأن مردم ایران ممکن نیست.
۱۰. خواسته خودروسازان از سازمان حمایت چیست؟
بر اساس قانون، فقط کالاهای اساسی و یارانه ای مشمول قانونگذاری دستوری است. بر این اساس خودروسازان در آخرین واکنش به شورای رقابت، سازمان حمایت و وزارت صمت پیشنهاد کردند یا به تولیدکنندگان خودرو ارز ۴۰ هزار تومانی بدهند یا قیمت های جدید را بر مبنای دلار ۷۰ هزار تومانی محاسبه کنند!
خودروسازان می گویند دولت پارامترهای کسب و کار نظیر «نرخ ارز»، «تورم نقطه به نقطه» و افزایش قانونی حقوق کار را خود تغییر داده؛ ازاین رو این افزایش باید شامل قیمت محصولات نهائی هم شود؛ کما این که سایر اقلامی که توسط سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت گذاری می شود، در مدت مورد اشاره دوبار اصلاح قیمت داشتند. خودروسازان هم از همین ارز و اقلام داخلی و قیمت گذاری شده استفاده می نمایند و بر این اساس باید تولیداتشان مشمول بازبینی و اصلاح قیمت شود.
تولیدکنندگان خودرو از سازمان حمایت خواسته اند اگر این نهاد به رغم واقعیات مورد اشاره، بر عدم اصلاح قیمت خودرو اصرار دارد، بر مبنای ماده ۹۰ قانون اجرای کلی اصل ۴۴ مابه ازایی که به بنگاه تولیدی ضرر زده را تعیین تکلیف و پرداخت کند.


منبع:

1404/03/21
11:28:28
5.0 / 5
43
تگهای خبر: افزایش , اقتصاد , بازار , بازرگانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی: پلت فرم نیازمندی های اینترنتی، بستری مناسب برای کسب وکارهای کوچک و افراد حقیقی