رییس سازمان هواپیمایی به نیازگاه اعلام كرد
همکاری با سرمایه گذاران برای واردات هواپیماهای کوچک
به گزارش نیازگاه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری آمادگی دارد با معرفی سرمایه گذاران دارای تضامین لازم به بانک، ورود هواپیماهای کوچک و زیر 19 نفره را تسهیل نماید.
حسین پورفرزانه - معاون وزیر راه و شهرسازی - در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: در شرایطی که صنعت هوانوردی کشور با چالش هایی چون تحریم، پیری ناوگان و تمرکز بر پروازهای متداول شهری روبروست راه اندازی و توسعه ناوگان کوچک به عنوان یک راه حل عملیاتی و آینده نگر، بالاتر از پیش مورد توجه سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفته است و این اقدام نه فقط پاسخی به نیازهای حمل و نقل هوایی در مناطق دورافتاده و کم برخوردار بوده بلکه افق جدیدی برای ایجاد توازن منطقه ای و گسترش چتر خدمات هوایی بلکه موجب رونق اقتصادی در مناطق دور افتاده در کشور ترسیم می کند.
وی اضافه کرد: ناوگان کوچک می تواند حلقه مفقوده ای میان توسعه ملی و دسترسی عادلانه به زیرساخت های حمل و نقل هوایی باشد چونکه کشور ما با دارا بودن ظرفیت راهبردی ۳۵۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، اگر از سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی برای ورود ناوگان کوچک با صندلی کم حمایت شود، امکان برقراری مسیرهای بندر به بندر و ترمینال به ترمینال در مناطق ساحلی و دریایی کشور فراهم می شود و این مساله جان تازه ای به اقتصاد محلی در این نواحی خواهد بخشید.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری اشاره کرد: در همین جهت سازمان هواپیمایی کشوری آمادگی دارد که با معرفی سرمایه گذاران دارای تضامین لازم به بانک برای ورود هواپیماهای کوچک و زیر ۱۹ نفره را تسهیل نماید.
مسیرهای جدید ایرتاکسی درحال طراحی است
وی با در ادامه اظهار داشت: در این بین شرکت هایی جهت خدمت به هموطنان شکل گرفته است که با بهره گیری از ناوگان متنوع شامل هواپیماهای پایپر ۳۱ و ۳۴، سسنا ۱۸۵ و سسنا ۵۵۰، تا حالا توانسته اند قسمتی از این چشم انداز را عملیاتی کنند. همانطور که شاهد بودیم اولین پرواز ناوگان کوچک (ایرتاکسی هوایی) در راه کرج_قزوین انجام شده و مسیرهای جدیدی نیز درحال طراحی است.
پورفرزانه با اعلان اینکه این ناوگان کوچک امکان اتصال سریع میان نقاط کم عبور کشور را فراهم می آورد، اضافه کرد: در الگوی پروازی مویرگی «هاب اند اسپوک» نقشی کلیدی دارد؛ به شکلی که همانند مویرگ هایی عمل می کنند و مسافران را از مناطق دوردست به فرودگاه های مرکزی منتقل می سازند که با هواپیماهای بزرگ تر به مقاصد غائی جابه جا شوند. تحقق این مدل، مستلزم استفاده از هواپیماهای ۳ تا ۱۹ نفره در کنار ناوگان ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفره است.
وی اظهار داشت: از طرف دیگر در صورتیکه خیلی از کشورها بعد از تحریم ها، صنعت هوانوردی خودرا فلج شده یافته اند ایران با تأکید بر زیرساخت های طراحی و ساخت، تعمیرات و تامین قطعات و نیروی انسانی متخصص، موفق شده بخش بزرگی از نیازهای نگهداشت ناوگان خودرا در داخل کشور تامین کند و بگفته کارشناسان حال اغلب موتورهای هواپیما، قطعات و تجهیزات در ایران تعمیر یا تولید می شود، هرچند ادامه این روند بدون نوسازی ناوگان، پایدار نخواهد بود.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به این که توسعه صنعت هوایی به هواپیماهای کوچک محدود نمی گردد، اظهار داشت: پروژه های ملی نظیر تولید هواپیمای ایران ۱۴۰ نیز با سیاستگذاری های جدید، بار دیگر فعال شده اند و کوشش برای ورود به ساخت هواپیماهای ۱۰۰ و ۳۰۰ نفره نیز در دستور کار قرار گرفته است.
وی اشاره کرد: سازمان هواپیمایی کشوری با راه اندازی مرکز اقتصاد دانش بنیان و روبرو شدن با تحریم اعلام نموده است که در قالب سیاستهای اقتصاد مقاومتی و روبرو شدن با تحریم، آماده حمایت کامل از شرکت های دانش بنیان و فناوران در عرصه طراحی و ساخت، تعمیرات، تامین قطعات با تکنولوژیهای جدید هوایی است. از دید ما صنعت هوانوردی ایران صنعتی خودگردان است که بدون نیاز به بودجه دولتی، از ظرفیت مناسبی از محل بلیت برخوردارست.
پور فرزانه در آخر اظهار داشت: توسعه ناوگان کوچک پلی خواهد بود میان مناطق محروم، جزایر، نواحی مرزی و بنادر با شهرهای بزرگ و صنعتی، که شبکه پروازی کشور را به هم متصل می سازد و چشم اندازی پایدار برای هوانوردی بومی و متوازن در ایران ترسیم می کند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب