Niazgah نیازگاه
گزارش نیازگاه؛

حذف اجبار به اسقاط فرسوده به ازای واردات کامیون منتفی شد

حذف اجبار به اسقاط فرسوده به ازای واردات کامیون منتفی شد

نیازگاه: دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی کامیون داران کشور از منتفی شدن تلاش برخی واردکنندگان کامیون های دست دوم اروپایی برای حذف اسقاط قرسوده به ازای واردات اطلاع داد.



به گزارش نیازگاه به نقل از مهر، برمبنای ماده ۳۰ قانون احکام دائمی ۵ ساله کشور واردکنندگان خودرو های سنگین باری می توانند کامیون های تا ۳ سال کارکرده را به ازای اسقاط کامیون های فرسوده با عوارض گمرکی ۷۵ درصدی به کشور وارد کنند.
بر اساس آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تا اختتام ۱۳۹۹، ۳۶۰ هزار و ۴۰۰ دستگاه کامیون در جاده ها تردد داشتند که ۴۶ هزار و ۲۸۳ دستگاه بالای ۴۰ سال عمر دارند.
در یکی دو هفته اخیر برخی واردکنندگان کامیون های دست دوم اروپایی مبادرت به تجمع در مقابل برخی دستگاهها و نهادهای دولتی و حاکمیتی داشته و خواهان تسهیل واردات شده اند؛ مهم ترین خواسته آنها، حذف «الزام به اسقاط کامیون های فرسوده به ازای واردات کامیون های تا ۳ سال ساخت» است.
امری که بگفته برخی فعالان صنعت حمل و نقل، بر خلاف اصل و اساس قانون امکان واردات کامیون های اروپایی برای نوسازی ناوگان جاده ای محسوب می شود.
اجرای طرح واردات کامیون های دست دوم اروپایی با عمر حداکثر ۳ سال، امسال در حالی وارد سومین سال اجرای خود می شود که در طول دو سال قبل با مشکلات عدیده مواجه بوده است.
هنوز هم سازمان راهداری آمار دقیقی از واردات کامیون ها ندارد و اطلاعات و آمار این سازمان با آمار گمرک و پلیس راهوار بعنوان متولی شماره گذاری و پلاک گذاری خودرو های وارداتی متفاوت می باشد.
همچنین به سبب طولانی شدن روند واردات این کامیون ها، در سال قبل دادستان تهران وارد ماجرا شد و به سازمان راهداری، وزارت صمت، گمرک، بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاه های متولی یا نظارتی واردات کامیون ها مهلت داد که تا اختتام ۱۴۰۰ مشکلات موجود بر سر ترخیص کامیون های وارد شده برطرف شود؛ اما قسمتی از این مشکلات همچنان پابرجا است و اولتیماتوم دادستان تهران هم به پایان رسیده است.
برخی شنیده ها از ورود ۲۵ هزار دستگاه کامیون دست دوم اروپایی به گمرکات کشور حکایت دارد اما آمار ترخیصی ها کمتر از ۱۱ هزار دستگاه و تعداد پلاک گذاری شده ها هم کمتر از ۴ هزار کامیون است. ضمن این که زمزمه اصلاح این قانون و افزایش عمر کامیون های دست دوم اروپایی از ۳ به ۵ سال شنیده می شود که می تواند زمینه ترخیص کامیون هایی که مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بوده و در گمرکات مانده اند را فراهم آورد.
احمد کریمی دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی کامیونداران در گفت و گو با خبرنگار مهر با تاکید بر این که صنف رانندگان به هیچ وجه موافق حذف «اسقاط فرسوده به ازای واردات» نیستند، اظهار داشت: ما با ازدیاد کامیون در مقابل کمبود بار در سطح کشور مواجهیم و نباید الزام به اسقاط کامیون فرسوده، حذف شود.
وی افزود: روز گذشته نشستی در مجلس با نمایندگان داشتیم و قرار شد الزام به اسقاط کامیون فرسوده، باقی بماند.
کریمی با اعلان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در مدیریت نوسازی ناوگان باری جاده ای با بهره گیری از واردات کامیون، آنطور که باید و شاید عمل نکرده تصریح کرد: این مساله سبب شد تا برخی از نمایندگان به فکر اصلاح قانون باشند؛ ولی در نهایت به این نتیجه رسیدیم تا از ظرفیت های قانونی موجود برای ترخیص کامیون های دپو شده در گمرکات بصورت بهینه استفاده گردد.
وی تاکید کرد: الزامی نیست که حتما بلافاصله ۵۰ هزار دستگاه وارد ناوگان شود بلکه باید با خروج هر دستگاه کامیون فرسوده، یک دستگاه کامیون وارداتی به ناوگان اضافه شود؛ هم اکنون هم کامیون های وارداتی آماده ترخیص و پلاک گذاری هستند.
به گفته این فعال صنفی صنعت حمل و نقل، باید واردکنندگان مجاب شوند که اگر خودرویی وارد شد، معادل همان هم خودروی فرسوده از چرخه بیرون رود و همانطور که از اسم طرح پیداست، پروسه «نوسازی» به مفهوم واقعی آن اجرا شود.
کریمی اشاره کرد: برمبنای آخرین آماری که دریافت کرده ایم، ۱۴ هزار دستگاه وارد شده، ۱۱ هزار دستگاه ترخیص و ۳۵۰۰ دستگاه هم شماره گذاری شده است.
به گفته دبیر کانون کامیون داران، کامیون های اروپایی ای که ترخیص شده اند، همه فرآیندهای محیط زیستی، شفاف سازی منشأ ارزی، خدمات بعد از فروش، گواهی استاندارد، گواهی اسقاط و دیگر مراحل را طی کرده اند.


منبع:

1401/02/13
12:04:23
5.0 / 5
337
تگهای خبر: استاندارد , افزایش , بانك , بانك مركزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی