رئیس كارگروه كسب وكارهای جاده ابریشم سازمان ملل مطرح كرد:
مشارکت در طرح احیای جاده ابریشم، گامی مهم برای تحقق اهداف اقتصادی اکو
به گزارش نیازگاه رییس کارگروه کسب وکارهای جاده ابریشم سازمان ملل (یونسکو) اظهار داشت: گسترش مناسبات تجاری کشورهای عضو اکو با چین بعنوان یکی از ابرقدرت های اقتصادی جهان و کنار زدن آمریکا از گردونه مناسبات تجاری منطقه، می تواند از با اهمیت ترین دستاوردهای اتصال اکو با پروژه راه ابریشم باشد.
«مهدی کریمی تفرشی» امروز (جمعه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه کرد: گرایش جهانی به الگوی توسعه مبتنی بر اقتصاد آزاد و افزایش صادرات، باعث شده کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای به سمت همکاری در حوزه تجارت و صنعت، بعنوان ابزاری کارآمد برای توسعه اقتصادی و اجتماعی قدم بردارند. بر این اساس سازمان همکاری اقتصادی (اکو) توسعه اقتصادی کشورهای عضو را مدنظر قرار داده است.
وی بیان داشت: اکو یک سازمان منطقه ای دولتی به حساب می آید که در سال ۱۹۸۵ از طرف ایران، پاکستان و ترکیه با هدف پیشبرد همکاریهای اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تاسیس شد. اکو در حقیقت جانشین سازمان همکاری منطقه ای برای توسعه (RCD) است که از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۹ موجودیت داشت. در سال ۱۹۹۲، این سازمان با پذیرفتن هفت عضو کشور جدید شامل افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان مورد توجه بیشتری قرار گرفت.
کریمی تفرشی اظهار داشت: با اهمیت ترین نقش اکو برای کشورهای عضو، توسعه روابط اقتصادی آنست بااینکه که با موانع اقتصادی- سیاسی فراوانی مواجه می باشد. گرایش جهانی برای پذیرش الگوی توسعه مبتنی بر اقتصاد بازار و افزایش صادرات، سبب شده کشورهای عضو اکو نیز به افزایش سرعت آزادسازی اقتصادی و نقش فزاینده بخش خصوصی در توسعه اقتصادی توجه ویژه ای داشته باشد.
وی تصریح کرد: آمارها نشان دهنده این است که در سال ۲۰۱۴، تبادلات تجاری بین کشورهای عضو این سازمان فقط هشت درصد از تجارت خارجی کشورهای عضو را در برداشته است و این نشانگر عدم توسعه بخش تجاری در بین کشورهای عضو است. در حالیکه پس از تاسیس اتحادیه اروپا، حدود ۸۰ درصد از تجارت کشورهای عضو در درون خود اتحادیه انجام گرفته است.
وی افزود: یکی از ابزارهای مهمی که بمنظور گسترش مبادلات درون منطقه ای استفاده می شود، کاهش تعرفه های گمرکی و تخفیف تعرفه برای کالاهای وارد شده از سایر کشورهای عضو است. در این حوزه کشورهای عضو اکو با عقد موافقتنامه هایی برای کاهش تعرفه تعدادی از کالاهای وارداتی خود اقدام نموده اند.
رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل عنوان کرد: هم اکنون اقتصاد کشورهای عضو اکو به طورکلی توسعه نیافته، وابسته، تک محصولی، صادرکننده مواد خام و واردکننده کالاهای ساخته شده مصرفی است و این خاصیت ها اقتصاد کشورهای عضو را بیشتر به اقتصادهای رقیب و نه مکمل تبدیل نموده است، هرچند این ساختارها درحال دگرگونی است و کشورهای عضو برای تنوع بخشیدن به تولیدات و صنایع و خروج از اقتصاد تک محصولی تلاش می کنند.
وی افزود: برای ادغام موثر و کارآمد کشورهای عضو اکو در پروسه جهانی شدن اقتصاد خصوصاً عضویت در سازمان تجارت جهانی، پیش زمینه ها و زیرساخت هایی لازم است که فراهم گردد، همچون سرعت بخشیدن به روند خصوصی سازی و خارج شدن از اقتصاد دولتی، آزادسازی و تنظیم بازار خصوصاً خدمات، تلاش در جهت جذب سرمایه های خارجی و کاهش تدریجی تعرفه ها، گرایش به سمت سیاست های بازارمحور و الزام شرکت های تجاری به افزایش کیفیت کالاها می تواند زمینه ساز رشد فزاینده تحقق اهداف جهانی شدن اقتصاد باشد.
کریمی تفرشی تصریح کرد: نقش سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان در انتقال ثروت عظیم انرژی در بین کشورهای عضو اکو بسیار موثر و حائز اهمیت می باشد. نیاز بیش از پیش اتحادیه اروپا به انرژی یک فرصت مهم را پیش روی اکو قرار داده است که این سه کشور می توانند از این فرصت طلایی بهره برداری کنند.
وی اضافه کرد: هم اکنون بخش عمده ای از گاز مصرفی اروپا از روسیه، نروژ و الجزایر تامین می شود. این امر در کنار بروز برخی مشکلات سیاسی بین اروپا و روسیه مشکلات فراوانی را برای اروپایی ها در پی داشت. بدین سبب در صورت اتخاذ یک موضع هماهنگ در بخش انرژی، شرایط فعلی فرصت بزرگی را در اختیار اعضای اکو قرار می دهد که با برنامه ریزی مناسب می توان از آن به نفع کشورهای عضو بهره برداری نمود.
کریمی تفرشی اظهار داشت: ایران که از بنیانگذاران این سازمان است، به یکی از محورهای اصلی و تعیین کننده در منطقه تبدیل گشته است که یکی از عوامل آن جایگاه ایران در بازار انرژی جهان است. منابع چشم گیر انرژی و امکان انتقال آن به بازارهای جهانی، اهمیت و اعتبار ایران را در منطقه بسیار افزایش داده است.
وی بیان داشت: ایران موافقت نامه های همکاری چند جانبه مختلفی را با کشورهای این منطقه امضا نموده است و یکی از بهترین مسیرهای انتقال انرژی از این منطقه به جهان است.
رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل تصریح کرد: ایران به علت داشتن مرز زمینی با پنج کشور دیگر عضو و دارا بودن موقعیت استراتژیک جغرافیائی برای برقراری اتصال سایر اعضاء به آب های بین المللی و نیز به علت استقرار دبیرخانه دائمی اکو در تهران، از موقعیت محوری در این سازمان برخوردار می باشد. از سویی دیگر محصور بودن کشورهای آسیای مرکزی که عضو این سازمان هستند سبب شده که اهمیت داشتن روابط اقتصادی و تجاری این کشورها با ایران از اهمیت بسیاری برای این کشورها برخوردار باشد.
وی یادآوری کرد: نقش سازمان اکو در احیای جاده ابریشم نقشی بسیار موثر و حیاتی می باشد. طرح جاده ابریشم جدید بعنوان یک طرح بسیار طلایی در جهت گسترش مبادلات تجاری و رشد فزاینده اقتصادی کشورهای عضو اکو که در کمربند جاده ابریشم هستند، باید مورد توجه و بازبینی خاص کشورهای عضو اکو قرار گیرد، برای اینکه این سازمان می تواند با پشتیبانی از این طرح، به رفع موانع و چالش های موجود در این طرح مبادرت ورزد و به احیای این پروژه کمک موثری کند.
کریمی تفرشی عنوان کرد: کشور ما بعنوان یکی از با اهمیت ترین کشورهای مسیر جاده ابریشم جدید، می تواند نقش مهم و کلیدی در تسریع اجرائی شدن آن ایفا کند. ایران از نظر چین، عنصر مرکزی در کمربند اقتصادی جاده ابریشم است و موقعیت استراتژیک جغرافیایی آن، به کشورمان در برنامه چین جایگاه حیاتی بخشیده است، بر این اساس ایران می تواند محل عبور دو جاده دریایی و زمینی ابریشم باشد.
وی خاطرنشان کرد: ایران یکی از اصلی ترین گذرگاه ها و کریدورها برای اجرای طرح ها و پروژه های بزرگ اقتصادی بوده و هست. با عنایت به موقعیت جغرافیایی ایران، انتظار می رود کشورمان جایگاه خوبی در راهبرد تزانزیتی چین داشته باشد.
رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم یونسکو افزود: ایران با داشتن منابع عظیم نفت و گاز و قرار گرفتن در «هارتلند انرژی» (قلب انرژی)، موقعیت جغرافیایی خوبی برای مشارکت و بهره گرفتن از مزایای پروژه راه ابریشم چین دارد. موقعیت ژئواستراتژیک ایران که در مرز دریای خزر و خلیج فارس قرار گرفته برای چین مهمست و این کشور خواهان مشارکت جدی ایران در این پروژه است.
وی تصریح کرد: قطعا ایران بعنوان یک قطب اساسی در سازمان همکاریهای اقتصادی اکو و نیز یک گذرگاه کلیدی در پروژه راه ابریشم می تواند از امکانات و مزایای این سازمان برای احیای جاده ابریشم و گسترش مناسبات تجاری بین کشورهای عضو استفاده نماید و خود به یک قطب اقتصادی در منطقه تبدیل گردد.
کریمی تفرشی تصریح کرد: برای تحقق این هدف مهم، ایجاد جذابیت و اقتصادی کردن ترانزیت برای افزایش قدرت رقابت با کشورهای دیگر خصوصاً کشورهای همسایه را باید در اولویت سیاست های اقتصادی خود قرار دهیم. کنوانسیون ها و موافقت نامه های بین المللی مهم حوزه حمل و نقل و ترانزیت را باید جدی بگیریم.
وی تصریح کرد: باید از ظرفیت بالای ناوگان حمل و نقل کشورمان استفاده نماییم و به سرعت زیرساخت ها را در این عرصه تقویت نماییم و در صدد رفع کمبودها و مشکلات موجود برآییم. برای تقویت این زیرساخت ها و رشد و توسعه در این عرصه قطعا اجلاس سران اکو می تواند فرصتی مناسب برای کشورمان در جهت بهره مندی از توافق نامه های اقتصادی و تقویت مناسبات سیاسی و اقتصادی باشد و می تواند جایگاه ایران را در پروژه راه ابریشم مستحکم تر کند.
کریمی تفرشی خاطرنشان کرد: احیای جاده ابریشم باید بعنوان یکی از پروژه ها و طرح های اقتصادی کلیدی در سازمان همکاریهای اقتصادی اکو مطرح شود و بعنوان یکی از اهداف اصلی این سازمان در دست بررسی و اقدام قرار گیرد. چونکه حضور موثر اکو در بحث احیای جاده ابریشم می تواند به ایجاد منافع اقتصادی فزاینده برای کشورهای عضو و تحقق خیلی از اهداف اقتصادی این سازمان کمک نماید.