Niazgah نیازگاه

مقابله با تحریم و سلطه دلار بوسیله رمز ارزها

مقابله با تحریم و سلطه دلار بوسیله رمز ارزها

به گزارش نیازگاه رمز ارزها كه رئیس جمهوری به كشورهای اسلامی پیشنهاد استفاده از آنها را داده و مدیرعامل بانك ملی هم از آماده بودن بسترهای راه اندازی آنها در كشور خبر می دهد، از كارامدترین ابزارها برای مقابله با تحریم ها و كاهش سلطه دلار در مبادلات بین المللی به شمار می روند.


قابل رصد نبودن ارزهای دیجیتال سبب شده است كه استفاده از این نوع ارزهای مجازی در شرایطی مانند تحریم، كارساز باشد.
برخی كارشناسان بعد از تشدید تحریم های آمریكا پیشنهاد داده اند كه استفاده از این نوع ارزها برای مبادلات خارجی بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا به این وسیله با تحریم ها مقابله شود.
سازوكار و فناوری مورد استفاده در رمزارزها و بلاكچین به شكلی است كه خارج از كنترل و نظارت بانك مركزی آمریكا قرار داشته و كوشش های واشنگتن برای به حاشیه راندن و ممنوع كردن این ارزهای دیجیتال نیز تابحال به نتیجه نرسیده است.
مهم ترین نگرانی آمریكا از این بابت است كه رشد استفاده از رمزها می تواند سلطه دلار بعنوان ارز مسلط در مبادلات جهانی را به چالش كشانده و به تبع آن اقتدار سیاسی آمریكا را زیر سوال ببرد.
با توجه به اهمیت رمزارزها برای مقابله با سلطه مالی آمریكا در اقتصاد جهانی، چندی قبل رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز پیشنهاد استفاده كشورهای اسلامی از این رمزارزها را بیان كرد.
«حسن روحانی» اواخر آذر امسال در اجلاس كشورهای اسلامی در مالزی، پیشنهاد استفاده از رمزارزها برای تبادل مالی میان كشورهای اسلامی را بیان كرد كه مورد استقبال قرار گرفت.
بر این اساس، «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی موافقت خودرا با طرح رئیس جمهوری ایران در اجلاس سران كوالالامپور ۲۰۱۹ در خصوص ایجاد تاسیس «بازار مشترك كشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال» و همكاری و تبادل تجربیات در زمینه رمزارزها اعلام نمود.
رمز ارز بومی آماده راه اندازی است
مدیرعامل بانك ملی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره ایجاد رمزارز ملی برای مقابله با تحریم ها، گفت: حالا برای صادرات و واردات، نیاز به جابجایی و انتقال پول بوسیله شبكه بانكی است، اما زمانی كه بلاكچین و رمز ارز مورد استفاده قرار گیرد، دیگر این مشكلات و دردسرها وجود نخواهد داشت و می توان قسمتی از مشكلات دوران تحریم را از این طریق رفع كرد.
«محمدرضا حسین زاده» درباره پیشنهاد ریس جمهوری به كشورهای اسلامی جهت راه اندازی رمز ارز مشترك و نقش آن در دور زدن تحریم اظهار داشت: برای همكاری با سایر كشورها نیاز به توافق دولت ها با یكدیگر است كه اگر این توافق ها صورت گیرد، در داخل كشور محدودیت و مشكلی نداریم و با سرعت می توانیم آنرا آغاز نماییم.
وی اشاره كرد: در صورت راه اندازی این رمزارزها به شكل توافق با سایر كشورها، به راحتی می توان تبادل مالی انجام داد.
حسین زاده با اشاره به اینكه بسترهای لازم در كشور آماده است، افزود: در كشور ما دانش فنی خوبی وجود دارد و چهار بانك با مشاركت یكدیگر طرح رمز ارز ملی ققنوس را طراحی نموده اند.
وی گفت: حدودا همه كارها آماده شده، اما برای آغاز فعالیت آن نیاز به قوانین و دستورالعمل های لازم است كه باید توسط بانك مركزی صادر شود.
حسین زاده درباره توسعه بانكداری الكترونیك و تكنولوژیهای جدید اظهار داشت: طرح «فینادات» برای پشتیبانی از استارتاپ های مورد نیاز شبكه بانكی اجرا شده كه بوسیله آن در طرح های مورد نیاز سرمایه گذاری می شود.
وی افزود: همین طور قراردادهایی با صندوق نوآوری و شكوفایی امضا شده تا استارتاپ هایی كه نیاز به حمایت مالی دارند، مورد حمایت قرار گیرند.


1398/11/04
16:26:43
5.0 / 5
4201
تگهای خبر: ابزار , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی