Niazgah نیازگاه
یك كارشناس پاسخ داد

سقف بازدهی دلار چه زمانی پر می شود؟

سقف بازدهی دلار چه زمانی پر می شود؟

نیازگاه: یك كارشناس اقتصاد مسكن اظهار داشت: پیش بینی من این است كه ماه آینده سقف بازدهی طلا و ارز پر می گردد و سپس سرمایه ها وارد بخش مسكن خواهد شد.


بیت الله ستاریان در گفت وگو با ایسنا اظهار نمود: همواره دو بازار موازی كوتاه مدت در كنار بازار بلندمدت مسكن وجود داشته كه ارز و طلا بوده اند. این بازارها موقتا سرمایه ها را به سمت خودشان جذب كرده اند و بنابراین معاملات مسكن راكد شد و در شهریورماه كاهش ۳۳ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه نمود. با این وجود زمانی كه بازده سرمایه گذاری در طلا و ارز به صفر برسد سرمایه ها با ارزش افزوده بالاتری به بخش مسكن می آید.
وی ادامه داد: پیش بینی آینده سكه و ارز به خیلی پارامترها بستگی دارد ولی احیانا ظرف ماه آینده بخش طلا و ارز جاذبه خویش را از دست می دهد. اگر آمریكا در برجام می ماند سرمایه ها به بخشهای مولد می رفت ولی با خروج ترامپ از برجام احتمال بازار موازی جذابی وجود ندارد. بازارهای خدماتی تجاری می توانند برای مدت یك یا دو سال مسكن را به ركود ببرند اما این بازارها كوتاه مدت هستند.
ستاریان درباره علت افزایش قیمت مسكن اظهار داشت: عوامل درونی و وزارت راه و شهرسازی، هیچ نقشی در رشد قیمت مسكن نداشته اند. اگر استیضاح وزیر هم رای بیاورد، وزیر آینده هم نمی تواند از افزایش قیمت مسكن جلوگیری كند؛ هرچند معتقدم وزارت راه و شهرسازی طی پنج سال اخیر برنامه ی روشنی برای تولید مسكن یا كنترل بازار نداشت اما افزایش قیمت مسكن ناشی از عواملی خارج از كنترل این وزارتخانه بود. وقتی نقدینگی بالا می رود مردم به نخستین كالایی كه رجوع می كنند مسكن می باشد. مقصر آن هم فقط وزارت راه و شهرسازی نیست بلكه اقتصاد دولتی است كه این ضربه ها را به بخش اقتصاد خصوصی می زند. وقتی نقدینگی از حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد بخش مسكن بیشترین تاثیر را پیدا می كند.
این كارشناس اقتصاد مسكن تصریح كرد: در ۲۵ سال قبل قیمت ارز ۶۲ برابر شده ولی مسكن ۱۲۰۰ برابر شده است. این تفاوت اصلا قابل قیاس نیست. عملكرد دولت ها در اقتصاد كلان، طی ۴۰-۵۰ سال گذشته، مردم را به این نتیجه رسانده كه مسكن بهترین مكان سرمایه گذاری است. این مشكلات هم از اقتصاد دولتی ناشی می گردد. وقتی دولت طلایه دار اقتصاد شده و بعنوان یك تاجر بسیار بزرگ، نفت، گاز، طلا و سایر منابع را در اختیار گرفته و نقدینگی را هم بالا می برد این تلاطمات در اقتصاد كلان رخ می دهد.
به قول ستاریان، ساختار بخش مسكن با كل اقتصاد و سیاست درگیر است. پیش بینی می شد كه از انتهای سال ۱۳۹۵ بخش مسكن وارد دوره رونق شود اما با شش ماه تاخیر این مورد محقق شد و از شهریورماه ۱۳۹۶ شاهد آغاز دوره خروج از ركود بخش مسكن بودیم. پیش بینی این بود كه تا اوایل سال ۱۳۹۸ این رشد ادامه پیدا كند. اما هم اكنون با عنایت به خروج آمریكا از برجام معتقدم تا نیمه سال ۱۳۹۸ مسكن به رشد خود ادامه می دهد و نقدینگی به این سمت سرازیر می شود؛ چون كه بازارهای موازی جذاب دیگری وجود ندارد.



1397/07/05
21:34:32
5.0 / 5
4336
تگهای خبر: افزایش , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی