Niazgah نیازگاه

داخلی سازی در صنعت خودرو دستاوردها و چالش ها

داخلی سازی در صنعت خودرو دستاوردها و چالش ها

به گزارش نیازگاه شدت گرفتن تحریم ها، توسعه ساخت داخل محصولات را در دستور کار قرار داد که این هدف در سه سال گذشته در صنعت خودروسازی با داخلی سازی ۳۴۱ میلیون یورویی محقق شد. این برنامه با وجود مقاوم سازی صنعت خودرو در مقابل تحریم ها، برای تداوم راه به ملزوماتی نیاز دارد.


به گزارش نیازگاه به نقل از خبرگزاری ایرنا، دور دوم تحریم های ظالمانه آمریکا که به صورت ویژه صنعت خودروسازی کشورمان را نشانه گرفت، مسئولان کشورمان را بر آن داشت تا با پشتیبانی از ساخت داخلی قطعات و محصولات، مانع از زمین گیر شدن این صنعت شوند. در این راه قطعه سازان هم با برنامه ریزی مسئولان و خودروسازان هماهنگ شدند که نتیجه آن تا به امروز برگزاری موفقیت آمیز پنج میز داخلی سازی بوده است.
از تیرماه ۹۸ تا اواخر تابستان ۹۹ چهار میز ساخت داخل برگزار گردید. در مجموع چهار میز ساخت داخل یاد شده ۱۵۴ قطعه - پروژه با ارزش چهار هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان و کاهش ارزبری سالیانه ۳۴۱ میلیون یورو در تیراژ انبوه داخلی سازی شد.
اما برگزاری میز پنجم، منتظر انتخاب وزیر صنعت، معدن و تجارت ماند تا این که بالاخره بعد از چند ماه انتظار و بهبود شرایط کرونایی کشور، سه شنبه گذشته (۲۷ مهرماه) میز پنجم داخلی سازی صنعت خودروسازی کشور به ارزش ۵۶ میلیون یورو با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت کلید خورد.
ارزش قراردادهای امضاء شده این میز بیشتر از ۲۲ هزار میلیاردریال است که داخلی سازی این قطعات سالیانه ۵۶ میلیون یورو صرفه جویی را به دنبال خواهد داشت. این قراردادها بین ۲۳ شرکت توانمند داخلی برای داخلی سازی ۳۳ قطعه- پروژه در خودرو های تولیدی دو خودرو ساز بزرگ داخلی منعقد شد.
به گفته کارشناسان، هرچه در فرایند داخلی سازی جلو می رویم، سرمایه گذاری مورد نیاز برای ساخت داخل بیشتر می شود که عمده آن هم ارزی است، چونکه قطعات، پیچیده تر شده و نیازمند فناوری بالاتری است و با تداوم تحریم ها و برخی مشکلات داخلی، این سرمایه گذاری ها دشوارتر می شود.
داخلی سازی ۸۵ درصدی پُرتیراژها
در همین زمینه، «آرش محبی نژاد» دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه کرد: هر چه عمق ساخت داخل قطعات بیشتر می شود، کار با دشواری بیشتری هم همراه خواهد شد، با این وجود روزی را به یاد می آوریم که داخلی سازی محلی از اعراب نداشت و روزگاری هم در شرایط غیرتحریمی تا ۸۵ درصد داخلی سازی خودرو های پرتیراژ داخلی همچون پراید، پژو ۴۰۵ و سمند پیش رفتیم.
وی بیان داشت: با اعمال تحریم های ظالمانه، داخلی سازی ۱۵ درصد باقی مانده این خودرو ها هم توجیه پیدا کرد.
این مقام صنفی یادآوری کرد: تصمیم آمریکایی ها متوقف کردن صنعت خودروسازی کشور در سال ۹۸ بود، اما با راه افتادن نهضت داخلی سازی در کشور، با حمایت حاکمیت، برنامه ریزی خودروسازان و تلاش وافر قطعه سازان، نه تنها این صنعت متوقف نشد بلکه دستاوردهای ویژه ای بخصوص در خودرو های جدید و ارتقای داخلی سازی سایر خودرو ها شاهد بودیم.
وی افزود: امروز قطعه سازان موفق به داخلی سازی برخی نیمه هادی ها، سنسورها، کامپیوتر خودرو و قطعات خاص شده اند که روزگاری هیچ تفکری برای داخلی سازی آنها وجود نداشت.
محبی نژاد اظهار داشت: تحریم کنندگان و دشمنانی که ریز اتفاقات اقتصادی کشور را رصد می کنند، هرچند بر تحریم خودروسازی بعنوان یک صنعت پیشران و لوکوموتیو بسیاری صنایع دیگر دست گذاشتند، اما نه تنها این صنعت از حرکت نایستاد بلکه شاهد خودکفایی و اشتغال بیشتر در این صنعت و افزایش عمق ساخت داخل محصولات هستیم.
وی در عین حال تصریح کرد: بخشی از تعطیلی ها یا نیمه تعطیل شدن واحدهای قطعه سازی که امروز شاهد آن هستیم، ناشی از افت تولید خودروسازان است و اگر تیراژها به روال قبل بازگردد، می توانیم از همه ظرفیت خود استفاده نماییم.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور عنوان کرد: هرچند شرکتهای توانمند قطعه ساز توانسته اند به جذب سرمایه و سرمایه گذار پرداخته یا با استفاده از منابع داخلی خود به سرمایه گذاری بپردازند، اما آن دسته از قطعه سازانی که مشکل نقدینگی داشته یا مطالبات شان پرداخت نشده، امکان هزینه کرد و سرمایه گذاری برای به روزآوری ماشین آلات و فناوری نداشته اند.
وی تصریح کرد: اگر مطالبات این دسته پرداخت شده و بتوانند تسهیلات مناسبی هم دریافت نمایند، همینطور اگر نظام سرمایه گذاری و ساختار صنعت خودروی کشور اصلاح گردد، پروژه های داخلی سازی مقرون به صرفه تر شده و حتی قادر خواهیم بود از محل سرمایه های سرگردان مردمی هم جذب سرمایه داشته باشیم.
به گزارش نیازگاه به نقل از خبرگزاری ایرنا و به قول کارشناسان، صنعت قطعه سازی در ادامه مسیر خود برای توسعه داخلی سازی با دو مشکل مواجه می باشد.
مشکل نخست در ۱۵ درصد باقی مانده داخلی سازی است که قطعات خاص، نیمه هادی ها و قطعات الکترونیک و مواد اولیه خاص مثل پلیمرهای مهندسی و آلیاژی را شامل می شود.
همچنین مشکل و گلوگاه دوم در زمینه زیرساخت های خود خودروسازان است که باید همگام با خودروسازی روز جهان بخصوص در مبحث خودرو های الکتریکی رشد کنند.
از ابتدا تا آخر شهریورماه سال جاری ۴۸۵ هزار و ۲۶۰ دستگاه انواع اتومبیل سواری، ون، وانت، مینی بوس و میدل باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده در کشور ساخته شده است.
این آمار ۳.۹ درصد بیشتر از تولید مدت مشابه سال گذشته (۴۶۷ هزار و ۸۷ دستگاه خودرو) است.

1400/07/30
11:55:22
5.0 / 5
276
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی