Niazgah نیازگاه

جذب سپرده در صندوق سرمایه گذاری بانك ها كم رمق شد

جذب سپرده در صندوق سرمایه گذاری بانك ها كم رمق شد

نیازگاه: در جریان كاهش نرخ سود سپرده بانكی، همچنان صندوق های سرمایه گذاری بانك ها سودهایی جذاب تر از سپرده دارند ولی به مرور از تعداد بانك های پذیرنده سپرده در این صندوق ها كاسته شده است.



به گزارش نیازگاه به نقل از ایسنا، صندوق های سرمایه گذاری بانك ها یكی از محل های جذب منابع در آنها به شمار رفته و طی چند سال اخیر و با كاهش نرخ سود حساب های سپرده از رونق بیشتری برخوردار شده اند، چراكه در این صندوق ها وجوه مشتری دریافت شده و آنها با سود تضمینی كه معمولا تا پنج درصد بالاتر از نرخ سود در حساب های سپرده است، نسبت به گردش این پول و پرداخت سود در ماه اقدام می كنند.

این در شرایطی است كه روال موجود در صندوق های سرمایه گذاری بانك ها به گونه ای پیش رفته كه آنها را به رقبای جدی برای حساب های سپرده تبدیل نموده است. وقتی بانك ها نرخ سود سپرده را كاهش می دادند، در سویی دیگر در صندوق های سرمایه گذاری، نرخ های سود بالای ۲۰ درصد و گاهی ۲۵ درصد عرضه كرده و از این طریق سپرده جذب می كردند. این روال تا جایی پیش رفت كه باعث بهم خوردن تعادل در نوع منابع صندوق بانك ها و تحریك حساب های سپرده شد.

بر این اساس در جریان ساماندهی نرخ سود بانكی در شهریور امسال كه با تكلیف بانك ها به كاهش نرخ سود به صورت یكپارچه به حداكثر ۱۵ درصد در حساب های سپرده سالانه همراه بود، یكی از نكات مورد توجه به كاهش نرخ سود در حساب های مربوط به صندوق های سرمایه گذاری در بانك ها اختصاص داشت. در بخشنامه هشت بندی بانك مركزی تاكید شده بود كه باید حساب های صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت هم میزان سود خویش را با نرخ سود بانكی منطبق كنند.

با وجود گذشت حدود پنج ماه از اجرایی شدن این بخشنامه، فعالیت صندوق های سرمایه گذاری متوقف نشده و البته قرار هم بر توقف آن نبود، ولی با تفاوت هایی روبه رو شده است؛ به صورتی كه نرخ سود بالای ۲۰ درصدی در آنها پس از مدتی با كاهش روبه رو شده و از جانب دیگر به مرور از تعداد بانك هایی كه برای صندوق افتتاح حساب می كردند كاسته شده و الان شاید فقط در چند بانك بتوان حساب های صندوق سرمایه گذاری یافت كه در آن قابلیت سپرده گذاری وجود داشته باشد.

گذری بر شعب بانك ها از این حكایت دارد كه یا ظرفیت جذب منابع آنها پر شده و دیگر بانك مركزی مجوز دریافت منابع دیگر را صادر نكرده است یا اینكه بانك ها از ابتدا هم برای این صندوق ها مجوز نداشته اند. همینطور نرخ های سود پرداختی در آنها بین ۱۸ تا ۲۰ درصد متغیر است كه درباره آن هم عنوان می كنند تا انتهای سال ممكن است، كاهشی باشد. در مواردی هم صندوق های سرمایه گذاری برای دریافت منابع، شرط كف سرمایه گذاشته اند و حتی مجوز ورود به صندوق را آورده حداقل ۱۰۰ میلیون تومانی اعلام نموده اند.

نحوه فعالیت صندوق های سرمایه گذاری در بانك ها یكی از عوامل مورد تاكید بانك مركزی بعنوان مانعی برای تولید تعادل در نرخ سود در شبكه بانكی به حساب می آید. اعلام نظر رئیس كل بانك مركزی از این حكایت دارد كه وجود صندوق های با درآمد ثابت در بانك ها باعث بی نظمی وعدم تعادل در بازار پول و سود سپرده شده كه البته به قول سیف، در این رابطه بانك مركزی رایزنی هایی با سازمان بورس داشته است.

وی تاكید دارد كه بین بازار سرمایه و بازار پول رابطه جدی وجود داشته و نمی توان به صورت مستقل برای آنها تصمیم گیری كرد. از این رو این امیدواری وجود دارد كه بتوان با هماهنگی های لازم با صندوق های با درآمد ثابت شرایطی تولید شود كه متعاقبا در زمان مناسب برای نرخ سود تسهیلات هم تصمیم گیری كرد.

به گفته رئیس كل بانك مركزی، مرتبط با صندوق های سرمایه گذاری این مشكل وجود دارد كه تعهد سود بالاتر از نرخ سودی كه شورای پول و اعتبار اعلام نموده باعث عدم تولید تعادل در بازار شده است. این در شرایطی است كه هر درآمدی فعالیت خاص خویش را داشته و در انتها دوره باید بین سرمایه گذاران تقسیم شود، اما وعده سودهای متنوع و بالا باعث التهاب بازار شد.




1396/10/22
01:41:18
5.0 / 5
4664
تگهای خبر: بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی