Niazgah نیازگاه
دبیر انجمن قطعه سازان همگن:

منابع ارزی صرف واردات فناوری های پیشرفته و توانمندسازی صنایع داخلی شود

منابع ارزی صرف واردات فناوری های پیشرفته و توانمندسازی صنایع داخلی شود

به گزارش نیازگاه دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: انتظار می رود با برداشته شدن احتمالی تحریم ها در سال 1400، منابع ارزی وارداتی بیشتر صرف واردات ماشین آلات، دانش فنی، تقویت نهضت ساخت داخل و توانمندسازی صنایع داخلی شود.


«آرش محبی نژاد» امروز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: سال ۹۹ با وجود دو غول بزرگ تحریم و کرونا شاهد به بار نشستن نهضت ساخت داخل بودیم، همین طور با برگزاری چند میز تعمیق ساخت داخل، تعداد زیادی از قطعات خودرویی داخلی سازی شد.
وی اشاره کرد: اگر مشوق های مورد نیاز این صنعت تامین نشود، احتمال ابتر ماندن این نهضت که زحمت زیادی برای آن کشیده شده، وجود دارد.
این مقام صنفی افزود: اگر تحریم ها در آینده رفع گردد، باتوجه به عزم حاکمیت برای وصول مطالبات ارزی از جانب های خارجی، فشار مضاعف واردکنندگان و همین طور خود طرف های خارجی که متمایل به تهاتر کالایی بجای پرداخت نقدی بدهی هایشان هستند، سرازیر شدن واردات به سمت کشور دور از انتظار نخواهد بود که به ضرر تولید ملی است.
وی اضافه کرد: این مساله که نظیر آنرا در دور پیشین تحریم ها نیز شاهد بودیم، تمایل به واردات کالاهای تولید شده خارجی را افزایش خواهد داد، بطور نمونه در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۰ شاهد چهار برابر شدن واردات خودرو های خارجی بودیم که معادل ۶۰ درصد ارزش خودرو های تولید داخل بود.
محبی نژاد اظهار داشت: در چنین مواقعی، بطور عمده کالاهای بادوام همچون خودرو، لوازم خانگی و قطعات خودرو وارد می شوند و تولیدات داخلی آنها در معرض خطر قرار خواهد گرفت و در سطح کلان نیز بیم رکود تورمی و ظهور بیماری هلندی وجود دارد.
وی اشاره کرد: یکی از عواملی که در شتاب دهی به این رویه و واردات موثر است، انتظارات مردمی است که انتظار دارند بعد از رفع تحریم ها شاهد فراوانی اجناس و کالاها باشند.
این مقام صنفی اظهار داشت: در این صورت شاید در کوتاه مدت شاهد ارزان شدن ارزاق باشیم، اما در سیل واردات، تولید داخل نابود خواهد شد.
وی اشاره کرد: از مسئولان انتظار می رود به فکر آن دوره احیای برجام باشند و منابع وارداتی را به نحوی کنترل کنند که بیشتر صرف واردات ماشین آلات، دانش فنی، تقویت نهضت ساخت داخل و توانمندسازی صنایع داخلی شود.
محبی نژاد افزود: در غیر این صورت، نهضت ساخت داخل ابتر مانده و کسانی که در این نهضت سرمایه گزاری نموده و مشارکت داشتند و توانسته بودند در دوران تحریم تولید خودرو را سرپا نگه دارند، با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.
وی اشاره کرد: فراموش نکنیم بخش خصوصی هوشمند عمل می کند و همیشه به سمت و سویی می رود که بیشترین بازدهی سرمایه را داشته باشد، بر این اساس امید می رود سیاست گذاری های کلان به سمتی باشد که تقویت کننده تولید باشد، برای اینکه «آنقدر افراد پرهیزکار نداریم که منافع شخصی شان را فدای منافع ملی کنند».
از حضور خارجی ها در بازار خودرو استقبال می کنیم
دبیر انجمن قطعه سازان همگن در عین حال اشاره کرد: از حضور خارجی ها در اقتصاد کشور خصوصاً آنکه همراه با واردات فناوری، عمق ساخت داخل بالا و به کارگیری قطعه سازان ایرانی در زنجیره تامین خودروسازان بزرگ و بین المللی باشد، استقبال می نماییم.
وی تصریح کرد: در دهه ها و سالهای گذشته کشورهایی همچون ترکیه، چین و کره جنوبی با همین رویکرد، واردات فناوری و حضور در مشارکت های بین المللی، امروز به خودروسازان بزرگ تبدیل گشته اند و محاسبات نشان داده ترکیه از محل صادرات قطعات خودرو به اندازه حدود ۳۰ چاه نفت کشورمان درآمد دارد.
پیش از این «محمدرضا نجفی منش» رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور اظهار داشته بود: با هدف حفظ دستاوردهای داخلی سازی و رفع نگرانی قطعه سازان از احیای برجام و تداوم سیاست ها و اهداف ساخت داخل، طرح قانونی شدن نهضت ساخت داخل از طرف قطعه سازان به مجلس ارائه شد.
وی بیان داشت: سیاست ها و برنامه های گسترده ای برای داخلی سازی قطعات اجرا شده، اما نگرانی هایی برای قطعه سازان در تداوم این سیاست ها وجود دارد و عقیده بر این است که بعد از رفع احتمالی مشکلات برجام، شرکتها باردیگر به واردات بی رویه و سرکوب صنعت داخل روی بیاورند.
نجفی منش گفت: به همین دلیل قطعه سازان با ارائه پیشنهادی به مجلس در تلاشند تا نهضت ساخت داخل بعنوان راهبرد اساسی تبدیل به قانون شود تا دستاوردهای حاصل از داخلی سازی حفظ شود.
رشد ۲۰ درصدی تولید خودرو به همت قطعه سازان
محبی نژاد در ادامه به افزایش حدود ۲۰ درصدی تولید خودرو در ۱۱ ماهه سال ۹۹ در مقایسه با زمان مشابه سال ۹۸ اشاره نمود و اظهار داشت: این افزایش تولید با وجود حذف تقریبی مونتاژکاری و خروج دو خودروی پرتیراژ پراید و پژو ۴۰۵ از سبد تولید خودروسازان صورت گرفت که با در نظر داشتن شرایط سخت تحریم ها و کرونا شایسته توجه است.
وی بیان داشت: ایران خودرو در مدت یاد شده ۴۰ درصد افزایش تولید داشت و بزرگترین خودروساز کشور لقب گرفت، در صورتیکه سایپا تولیدی مشابه پارینه به ثبت رسانید.
این مقام صنفی تصریح کرد: برای سال ۹۹ رشد ۵۰ درصدی تولید خودرو برنامه ریزی شده بود اما محقق نشد که یک دلیل عمده آن مصوب نشدن بسته «جهش تولید» خودرو در جلسه سران قوا بود که تا حالا به تعویق افتاده است.
وی اشاره کرد: بزرگترین مشکل حال حاضر صنعت خودرو بلاکلیفی مواد اولیه، ارز و قیمت گذاری دستوری است؛ بطوریکه قطعه سازان بدون برنامه ریزی وارد سال ۱۴۰۰ شده اند.
دبیر انجمن قطعه سازان همگن با اشاره به طرح جامع خودرو که از طرف مجلس تدوین شده، افزود: در این طرح، بعنوان حل قسمتی از مشکلات این صنعت، عرضه خودرو در بورس عنوان شد، همین طور چند بار این طرح از کمیته خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه شد و برگشت خورد.
وی افزود: باتوجه به زمان بر شدن این طرح، در جلسه ای در وزارت صنعت با حضور وزیر، اعضای کمیسیون صنایع و معادن و کمیته خودرو، راهکار کوتاه مدت بسته جهش تولید تهیه شد تا صنعت خودرو از بلاتکلیفی بیرون رود، اما با وجود برگزاری چندین جلسه سران قوا این راهکار در دستور کار قرار نگرفته و مطرح نشده است.
محبی نژاد اظهار داشت: ستون اصلی این بسته، نحوه قیمت گذاری خودرو است بطوریکه ۵۵ درصد از خودرو های تولیدی کشور که مخاطب عام دارند و اقشار متوسط خریدار و مصرف کننده آنها هستند با سود حداقلی و بدون زیان تولید شوند، در عین حال ۴۵ درصد دیگر خودرو ها که لوکس تر هستند با سود معقول ۱۵ تا ۲۰ درصدی (که بتواد صنعت خودرو را از زیان خارج کند) قیمت گذاری شوند.
وی اشاره کرد: بدین سان امید می رود مشکلات نقدینگی و زیان خودروسازی کم شود.
به گزارش نیازگاه به نقل از ایرنا، با پرداخت سه هزار میلیارد تومان از بدهی های خودروسازان به قطعه سازان در روزهای پایانی سال۹۹، جمع مطالبات زنجیره تامین قطعه سازی به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان رسید که از این مقدار، نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان بدهی معوق تسویه نشده است.



منبع:

1400/01/06
00:04:17
5.0 / 5
1010
تگهای خبر: افزایش , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی