Niazgah نیازگاه
كارشناس مسائل پاكستان:

افزایش همكاریهای اقتصادی ایران و پاكستان با گشایش مرزهای رسمی

افزایش همكاریهای اقتصادی ایران و پاكستان با گشایش مرزهای رسمی

به گزارش نیازگاه یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: افزایش گذرگاه های رسمی و رشد تجارت بین ایران و پاکستان، بهبود شرایط امنیتی و همکاریهای اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.


«محسن روحی صفت» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: ایران و پاکستان همسایه با اشتراکات تاریخی، فرهنگی، زبانی و دینی ارتباط تمدنی را ایجاد کرده اند به شکلی که خیلی از مرزنشینان این منطقه خویشاوند نیز محسوب می شوند.
این کارشناس اقتصای با اشاره به افزایش مرزهای رسمی میان دو کشور اشاره کرد: گشایش گذرگاه ها با تسهیل روابط مردمی، تجارت دو کشور را بیشتر می کند و می تواند برای رشد اقتصادی منطقه نیز مفید باشد.
روحی صفت با اشاره به اینکه چهار نقطه مرزی در دستور بازگشایی رسمی قرار گرفته است، اشاره کرد: تا حالا دو مرز میرجاوه و ریمدان بطور رسمی فعالیت خودرا آغاز نموده اند.
وی اشاره کرد: افزایش تردد بوسیله گشایش مرزهای رسمی موجب می شود مردم منطقه کالاهای بیشتری را برای رفع نیاز دو طرف مبادله کنند که همین روند سبب ارتقا سطح اقتصادی می شود.
روحی صفت با اشاره به اینکه قبل از این مردم برای فروش کالاهای خود و خرید اقلام مورد نیاز با مشکل مواجه بودند، اظهار نمود: این روند زمینه قاچاق را فراهم می کرد و قیمت ها به سبب مسیر، افزایش بی رویه داشت که خارج از توان خرید مرزنشینان دو کشور بود اما با گشایش مرزهای رسمی مردم منطقه، زندگی اقتصادی جدیدی را پیش رو خواهند داشت.
این کارشناس مسائل پاکستان با تاکید بر اینکه گشایش مرزهای رسمی ایران و پاکستان، روابط دو کشور را مستحکم تر می کند، اظهار داشت: اقتصاد و سیاست تنها وجوه رونق گذرگاه های رسمی نیست بلکه امنیت نیز به دنبال خواهد داشت.
وی اضافه کرد: در این مناطق عده ای شرور از بیکاران برای قاچاق سوء استفاده می نمایند که باتوجه به ارتباطات تجاری که به دنبال گشایش مرزهای رسمی به وجود می آید تعداد افراد بیکار کاهش و در نتیجه امنیت افزایش می یابد.
روحی صفت با اعلان اینکه مسیر ریلی و جاده ای گوادر به چابهار می تواند به طرح های توسعه ای دو کشور کمک نماید، اشاره کرد: با همکاری اتحادیه اقتصادی اکو از اسلام آباد تا ترکیه کریدور ترانزیتی شرق به غرب به راه افتاده است که ترانزیتی شدن این بخش می تواند در تجارت و توسعه منطقه تاثیر شایان توجهی داشته باشد.
به گزارش نیازگاه به نقل از ایرنا، در ۲۹ آذرماه با حضور مسئولان رسمی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، مرز ریمدان در شهرستان دشتیاری و در ۱۲۰ کیلومتری بندر مهم چابهار راه اندازی شد که بعد از میرجاوه، ریمدان بعنوان دومین مرز رسمی فعالیت خودرا برای تجارت شروع کرد که قبل از این مانند پیشین، کوهک و جالق به صورت بازارچه فعال بود.
بر طبق دستور نخست وزیر پاکستان، تا فوریه سال آینده میلادی (بهمن ماه سال جاری) با باز شدن مرز پیشین مند شمار گذرگاه های رسمی دو کشور به سه مرز می رسد که تاثیر قابل توجهی در افزایش مناسبات تجاری بین دو کشور خواهد داشت
در هشت ماهه نخست امسال بیش از یک میلیون و ۷۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۷۰۸ میلیون دلار تبادل تجاری انجام شده است که سهم صادرات به پاکستان یک میلیون و ۵۳۸ هزار تن به ارزش ۵۹۰ میلیون دلار و سهم واردات از این کشور نیز ۱۲۰ هزار تن به ارزش ۱۱۸ میلیون دلار بوده است.
انواع سوخت مایع و گاز، مصالح ساختمانی، میوه و صیفی جات، مواد غذایی، لوازم آشپزخانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، خشکبار، سنگ، ظروف و لوازم یدکی ماشین آلات عمده کالاهای صادراتی ایران به پاکستان است.



منبع:

1399/10/25
13:07:01
0.0 / 5
1040
تگهای خبر: افزایش , اقتصاد , بازار , ساختمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی