Niazgah نیازگاه
سیف در پاسخ به پرسش های مهر؛

كاهش بالای نرخ ارزدر روزهای آینده، هنوز زمان یكسان سازی فرا نرسیده

كاهش بالای نرخ ارزدر روزهای آینده، هنوز زمان یكسان سازی فرا نرسیده

نیازگاه: رئیس كل بانك مركزی با اشاره به اینكه كاهش نرخ ارز تا حدود زیادی ادامه خواهد یافت، اظهار داشت: هنوز زمان یكسان سازی نرخ ارز فرا نرسیده و فهرست دریافت كنندگان ارز مبادلاتی در حال كاهش است.


به گزارش نیازگاه به نقل از مهر، ولی الله سیف در حاشیه مراسم پنجاه سالگی بازار سرمایه ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص میزان حباب نرخ ارز با عنایت به روند كاهشی كه در بازار شروع شده است، اظهار داشت: بازار ارز در حال پیمودن شرایط خاص خود است و طبیعی است كه بانك مركزی طبیعتا نظارت بر این روند دارد؛ البته به نظر می رسد كه یك التهاب در یك تا دو ماه گذشته در این بازار رخ داد كه اكنون، در حال تعدیل شدن است. رئیس كل بانك مركزی اضافه كرد: تا حدود زیادی كاهش نرخ ارز در بازار ادامه خواهد یافت، البته این كاهش در حد رقم و اعدادی خواهد بود كه بتواند آن را برساند كه حبابی در آن وجود نداشته باشد. وی خاطرنشان كرد: البته برای كاهش نرخ ارز در بازار نمی توان رقم خاصی را اعلام نمود. سیف در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص اینكه با عنایت به رانتی كه تفاوت ارز مبادله ای با آزاد برای عده ای بوجود آورده است، آیا تغییری در لیست دریافت كنندگان ارز مبادله ای صورت خواهد پذیرفت، اظهار داشت: در مورد ارز مبادله ای، قرار ما بر یكسان سازی نرخ ارز است و این كار حتما عملیاتی خواهد شد؛ اما با عنایت به شرایط ما مرتبط با ارتباطات بانكی بین المللی كه در وضعیت كامل نیست و هنوز كمبودهایی مرتبط با ارتباطات بانكی در بعضی كشورها داریم، بنابراین احتمال می دهیم كه اجرای یكسان سازی نرخ ارز با ریسك هایی همراه باشد. وی تصریح كرد: ما نیاز به مانور كامل بر روی منابع ارزی داریم، به خصوص در شرایطی كه منابع ارزی كشور به صورت كافی وجود دارد، محدودیت های بین المللی در مقاطعی مشكلاتی بوجود می آورد كه یكسان سازی را با وقفه مواجه خواهد كرد؛ ازاین رو آن را به تعویق انداخته ایم كه امیدواریم در نخستین فرصتی كه شرایط مناسب حاصل شود، آن تصمیم را در یكسان سازی نرخ ارز تولید نماییم. سیف تصریح كرد: در شرایط كنونی، زمان مشخصی را برای یكسان سازی نمی توانم اعلام كنم. رئیس شورای پول و اعتبار در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص تغییر فهرست دریافت كنندگان ارز مبادلاتی در دستور كار دولت برای سال آینده هست، تصریح كرد: به تدریج كالاهای مشمول ارز مبادله ای كاسته می شود. وی تصریح كرد: برای كاغذ، حذف ارز مبادلاتی شایعه بود و كاغذ یكی از كالاهای اساسی به شمار می آید كه بانك مركزی مراقبت لازم را در ارتباط با آن خواهد داشت. سیف همینطور در مورد حراج های سكه هم اظهار داشت: این كار بانك مركزی برای تخلیه حباب سكه در بازار است، به این معنا كه اگر نرخ طلا در نرخ ارز ضرب شود، آن گاه می توان نرخ بدون حباب سكه را به دست آورد، هر رقمی كه مغایر با آن باشد، حتما حباب خواهد بود.
سیف در پاسخ به سوالی در مورد تامین مالی بنگاههای بزرگ در بازار سرمایه اظهار داشت: بازارسرمایه در ایران رقیب بانك مركزی نیست؛ در دنیا تامین مالی بین بازار پول و سرمایه صورت می گیرد، این درحالی است كه تامین مالی بلندمدت و بنگاههای بزرگ از جانب بازار سرمایه صورت می گیرد و تامین مالی كوتاه مدت و بنگاههای كوچك و متوسط را نظام بانكی تغذیه می كند و هم اكنون هم در این رابطه در حال حركت به سمت چنین مدلی هستیم.
رئیس كل بانك مركزی اضافه كرد: بازار سرمایه هم باید به این سمت حركت نماید تا به این نقش برگردد و بانك مركزی هم تلاش خویش را در این زمینه مبذول داشته است. هم اكنون سهم ده درصدی بازار سرمایه اكنون به ۱۵ درصد رسیده است؛ اما به نظر می رسد كه تركیب ۶۰ به ۴۰ بین بازار پول و سرمایه مناسب می باشد.

1396/11/09
19:50:51
5.0 / 5
4642
تگهای خبر: بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی