Niazgah نیازگاه

زمزمه بازگشت خارجی ها و فرصت تبدیل ایران به قطب صادراتی لوازم خانگی

زمزمه بازگشت خارجی ها و فرصت تبدیل ایران به قطب صادراتی لوازم خانگی

بازگشت خارجی ها به بازار لوازم خانگی ایران، هرچند با اظهار نظرهای متفاوت و گاه متضادی هم راه است، اما می تواند به یکی از اهداف کشور در زمینه تبدیل ایران به قطب صادراتی منطقه کمک نماید.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این روزها با فضای مثبت پیش آمده در فضای سیاست خارجی کشور و احتمال لغو تحریم ها، زمزمه ها برای بازگشت خارجی ها به بازار لوازم خانگی همچون بسیاری دیگر از بازارها قوت گرفته، اما کارشناسان می گویند تا تحقق زمزمه ها راه درازی در پیش است.
مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در هفته های گذشته از تریبون های مختلف اعلام نموده اند که هم اکنون بازگشت برندهای خارجی حوزه لوازم خانگی به کشور در دستور کار نیست، برای اینکه شرکت های داخلی بعد از تحریم ها خودرا بازیافته اند و با بهره گیری از امکانات و زیرساخت های موجود، عمده نیازها دراین زمینه از داخل در حال تامین است.
خروج برندهای خارجی تحت تاثیر تحریم های آمریکایی اتفاق افتاد، هرچند بسیاری قائلند که این برندها خود خواهان این خروج نبودند و شرایط پیش آمده خصوصاً مشکلات نقل و انتقال پول سبب شد تا در عمل چاره ای برای آنها باقی نماند.
برخی می گویند حال که در دوران سخت تحریم ها، صنعت داخلی با تلاش و زحمت صنعتگران به خودکفایی نسبی رسیده، نباید به دنبال واردات کالاهای مشابه بود.
کارشناسان تاکید دارند که بدعهدی شرکت های خارجی ناشی از مشکلات سیاسی بوده و باید در جای خود بحث شود، با وجود این، این روزها زمزمه های بازگشت برندهای مطرح خارجی از گوشه و کنار شنیده می شود.
شرکت های داخلی در زمان تحریم ها چه کردند؟
به گزارش نیازگاه به نقل از ایرنا، قبل از اعلام ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور، بسیاری ظرفیت های موجود در این صنعت بیکار بود و بیشتر واحدها با ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می کردند.
اما بعد از آن با خروج برندهی خارجی و باتوجه به خالی شدن بازار و افزایش تقاضا، ظرفیت های خالی کارخانجات به تدریج زیر بار تولید رفت، بطوریکه در ادامه تولیدکنندگان خواهان ارز بیشتری برای واردات مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز خود بودند تا پاسخگوی نیاز بازار باشند.
برپایه این گزارش، شرکت ایرانی شریک سامسونگ، در دو سال قبل ابتدا موفق به تولید تلویزیون و در هفته های اخیر موفق به تولید ماشین لباس شویی با برند خود شد.
«علیرضا موسوی مجد» رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران دراین زمینه به خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: باتوجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و مواجهه با تحریم های ظالمانه که همه صنعت را گرفتار مشکل کرد، اما برخی مجموعه ها توانستند با اتکا به پتانسیل نیروی انسانی، توان داخلی و واحد تحقیق و توسعه (R&D) خود طراحی محصولات جدید را در دستور کار قرار دهند.
وی بیان داشت: بطور مثال، حالا تولید تلویزیونی جدید با برند ایرانی بعد از تحریم ها شروع شده که حاصل دست کم ۱۰ ماه تلاش دست اندرکاران، اساتید دانشگاه ها و تکنسین های خبره است.
تولید محصولات به روز، جدید و با قابلیت های نوین همچون به کارگیری اینترنت اشیاء، تولید ماشین لباس شویی با قابلیت ضدعفونی کردن لباس ها با گاز ازن و شست وشوی لباس های با بافت بسیار حساس، همچون توفیقاتی است که در دو سال قبل در آنها توفیق یافتیم.
حتی برخی شرکتها که تا قبل از این حضور در بازار لوازم خانگی برایشان جذابیت نداشت، با خروج خارجی ها، با تغییر رویکرد و به کارگیری ظرفیت های معطل مانده سایر کارخانجات در سراسر کشور، ضمن کاهش هزینه های تولید، به این عرصه روی آوردند و در همین مدت کوتاه موفق به کسب درصدی از بازار برای خود خصوصاً در بخش لوازم خانگی کوچک شدند.
شرکت های داخلی ریسکی در حضور خارجی ها نمی بینند
با این حال برخی کارشناسان می گویند: کره ای ها وسواس زیادی برای حضور در بازارها دارند و اگر ایران به آنها چراغ سبز نشان داده و بازگشتی در کار باشد، کمتر از یک سال و نیم زمان نخواهد برد.
به گفته آنان، حرکت شرکت های ایرانی در راه تعریف شده در چند سال اخیر باید تداوم داشته باشد تا ببینیم نتیجه گفت وگوهای خارجی به کجا خواهد کشید.
در این زمینه، «کیوان شکرانی» مدیر برند یکی از شرکت های داخلی به ایرنا اظهار داشت: مجموعه ما حتی قبل از دور تازه تحریم ها و تصمیم کره ای ها برای خروج از ایران به دنبال راه اندازی برند انحصاری خود بود و تلاش وافری برای آن انجام داد.
وی اظهار داشت: این آرزو حالا محقق شده و در ۱۶ گروه محصولی در حال فعالیت هستیم.
شکرانی اشاره کرد: هیچ ریسکی در بازگشت برندهای مطرحی همچون ال. جی و سامسونگ به کشور نمی بینیم، برای اینکه استراتژی و هدف گذاری که این برندهای کره ای برای خود تعریف کرده اند، هیچ تداخلی با برنامه های این شرکت ندارد.
وی بیان داشت: رقابت همیشه به نفع صنعت است و هرچه رقابت بیشتر باشد، محصولات باکیفیت بالاتری به دست مصرف کنندگان خواهد رسید، تولیدکنندگان بزرگ ایرانی نیز همیشه خودرا با خط کش رضایت مردم می سنجند.
این مدیر صنعت لوازم خانگی با اعلان اینکه عدم بازگشت برندهای خارجی به مفهوم عدم حضور آنها در کشورمان نیست، تصریح کرد: گشتی در بازار لوازم خانگی پایتخت حاکی از وجود محصولات ال. جی، سامسونگ، دوو، بوش و غیره آن هم با قیمت های گزاف است، این در حالیست که این برندها دیگر مالیاتی پرداخت نمی کنند.
وی اشاره کرد: بر این اساس، جلوگیری از حضور خارجی ها نفعی به حال کشور نخواهد داشت.
شکرانی اظهارداشت: تجربه خروج خارجی ها تلخ بوده، اما برخلاف آنچه برخی عنوان می کنند، اشتباهی در موضوع قراردادها اتفاق نیفتاده است.
وی اظهار داشت: بطور مثال ال. جی ۳۰ سال در کشورمان حضور داشته و سرمایه گذاری های زیادی در منابع انسانی، خطوط تولیدی و غیره انجام داد، با این وجود تحریم ها راه ارتباطی مالی آنها با ایران را قطع کرد و چاره ای جز خروج از کشورمان برای شان باقی نگذاشت.
این مدیر صنعتی معتقد است: کاری که این دفعه در تعامل با خارجی ها باید در دستور کار قرار بگیرد، استقرار واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) است، کاری که در گذشته هم انجام شد و اگر نبود، برندهای جدید ایرانی شکل نمی گرفتند.
پتانسیل ایران برای تبدیل گشته به هاب صادراتی منطقه
وی اظهار داشت: اتفاقی که در گذشته می توانست بیفتد اما نیفتاد، تبدیل شدن ایران به هاب صادراتی منطقه بود، یعنی با امکانات و قابلیت های موجود در کشورمان همچون نیروی کار ارزان و تحصیلکرده، مواد اولیه و انرژی ارزان و همین طور دانش فنی، خارجی ها از این فضا برای تولید محصولات خود و صادرات آنها به کشورهای منطقه و همسایگان بهره ببرند؛ این مهم نیازمند حمایت ارگان های دولتی و بدنه حاکمیت است.
شکرانی بیان داشت: با توجه به این که منطقه خاورمیانه و عمده کشورهای آسیای میانه واردکننده لوازم خانگی هستند، همچنان این پتانسیل و قابلیت برای کشورمان وجود دارد تا در دور تازه همکاری ها، تولید به قصد صادرات به این کشورها را هدف گذاری کند.
به گزارش نیازگاه به نقل از ایرنا، آنچه مسلم است نمی توان از ارتقای کیفیت تولیدات داخلی که در پی مشارکت با خارجی ها حاصل می شود چشم پوشی کرد و این نکته مشترکی است که همه اهالی فن و کارشناسان بر آن تاکید دارند.
کارشناسان همیشه بر تقویت تولید ملی، تعمیق ساخت داخل و بومی سازی حداکثری با تاکید بر ظرفیت های داخلی تاکید داشته و در عین حال، همکاری و تعامل درست و سازنده با سایر تولیدکنندگان و برندهای معتبر جهانی را سفارش می کنند.
همچنین، جامعه نیازمند کالای با کیفیت است و هرگونه همکاری با خارجی ها باید به شکلی باشد که تولید با عمق ساخت داخل بالا انجام شده و کالای باکیفیت تولید شود تا رقابتی نیز در میان تولیدکنندگان شکل بگیرد، بدین سان مردم از مزایای چنین مشارکت هایی منتفع خواهند شد.
پیشتر مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه ریزی برای رشد تولید لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰ و عبور از رکود سال گذشته، از خیز شرکت های داخلی برای حضور در بازارهای خارجی آگاهی داد.
در حالی که سال قبل برای تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور برنامه ریزی شده بود، اما این آمار از مرز ۱۴ میلیون دستگاه گذشت و نسبت به سال ۹۸ رشد ۷۱ درصدی ثبت نمود که رکوردی در این صنعت بود.
به گفته مسئولان، برای سال ۱۴۰۰ نیز افزایش تولید در مقایسه با سال ۹۹ و همین طور صادرات محصولات لوازم خانگی برنامه ریزی شده است.
به گزارش نیازگاه به نقل از ایرنا، مطابق آمار سالهای قبل ارزش صادرات محصولات لوازم خانگی بطور متوسط سالیانه ۱۷۰ میلیون دلار است، اما در بعضی سال ها تا ۲۴۰ میلیون دلار نیز به ثبت رسیده است.


1400/02/27
08:32:14
5.0 / 5
822
تگهای خبر: افزایش , اقتصاد , اینترنت , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی