Niazgah نیازگاه
رئیس مركز آمار به نیازگاه اعلام كرد

حذف موازی كاری آماری

حذف موازی كاری آماری

نیازگاه: رئیس مرکز آمار ایران با بیان حذف موازی کاری آماری، از دستگاهها خواست همکاری خودرا جهت تبادل داده و رشد کیفیت آمار افزایش دهند؛ در این رابطه جریان تعیین تکلیف آمار محرمانه و ضرورت کد یونیک کسب وکار نیز مورد تاکید قرار دارد.


جواد حسین زاده در گفت و گو با ایسنا، ضمن تشریح مصوبات اخیر جلسه شورای عالی آمار و اهمیت آن به بیان چالش های پیش روی آمارگیری در کشور پرداخت.

۵ مصوبه مهم شورای عالی آمار

رئیس مرکز آمار ایران اظهار داشت که در شصتمین جلسه شورای عالی آمار و طی پیگیری های صورت گرفته بخشنامه تشکیل شورای راهبردی پژوهش و آموزش نظام آماری کشور، نخستین لیست آمارهای رسمی ایران، بخشنامه کیفیت آمارهای رسمی ایران، سامانه جامع آماری و اطلاعات آبادی های کشور و همین طور طرح آمار حوادث شغلی به پیشنهاد وزارت کار مصوب شده است.

وی در ارتباط با این مصوبات به اهمیت تصویب نخستین لیست آمارهای رسمی ایران اشاره نمود و اظهار داشت: باتوجه به ماده ۱۰ احکام دائمی برنامه توسعه، باید مرکز آمار با همکاری دستگاه های اجرائی نسبت به یکپارچه سازی و ساماندهی آمارهای رسمی اقدام می کرد که در این رابطه، یکی از مهم ترین اقداماتی که در کشورهای دنیا وجود دارد، تهیه فهرستی است که آمارهای رسمی در آن مشخص باشد. براین اساس، طی جلسات و پیگیری های صورت گرفته با دستگاه های مربوطه و همین طور بررسی لیست آمارهای رسمی ۱۵ کشور دنیا، در نهایت لیست آمارهای رسمی ایران با ۴۹۷ قلم تدوین شد که شامل ۱۰۹ قلم آمار جمعیتی و اجتماعی، ۱۱۷ قلم اقتصادی و ۷۱ مورد آمار زیست محیطی و فرابخشی است، که البته این لیست پویا بوده و هرساله به روز خواهد شد.

حسین زاده با اشاره به اینکه در ارتباط با لیست آمارهای رسمی، برای دستگاه های مربوطه شرایطی همچون روش تولید، دوره زمانی، سطح انتشار و شناسنامه شاخص مشخص شده است، اظهار نمود: لیست آمارهای رسمی می تواند سبب افزایش کیفیت آمار، افزایش سرمایه اجتماعی، ایجاد و ترویج فرهنگ آماری و امکان مقایسه پذیری آمارهای تولید شده بین داخل و بیرون رود.

پایان موازای کاری آماری
وی از خاصیت های مهم لیست آماری را حذف موازی کاری ها عنوان نمود و اضافه کرد: در این لیست برای هر یک از آمار رسمی، یک متولی مشخص شده است؛ بدین سبب می تواند به حذف موازی کاری های آماری در تولید آمارهای رسمی منتهی شده و بسیار در این رابطه موثر باشد.


سرشماری ثبتی مبنا تا ۹۰ درصد هزینه ها را کم می کند

در ادامه این گفت و گو موضوع اهمیت مصوبات شورای عالی آمار درباب سرشماری ثبتی مبنا مورد بحث قرار گرفت و رئیس مرکز آمار ایران با بیان این نکته که سرشماری نفوس و مسکن به روش ثبتی مبنا در سال ۱۴۰۵ اجرا می گردد، به اهمیت این مساله اشاره نمود و اظهار داشت که سرشماری ثبتی مبنا در قیاس با سرشماری سنتی، مزایای قابل توجهی همچون صرفه جویی مالی تا ۹۰ درصد را به همراه خواهد داشت.

وی توضیح داد: در سرشماری ثبتی مبنا دیگر نیازی به مراجعه حضوری به خانوارها نیست؛ بلکه سرشماری بدون مراجعه به شهروندان و فقط بر طبق اطلاعات پایگاه ها ـ که باید ارتقاء یابند ـ، صورت می گیرد که در این رابطه، مصوبات شورا (به ویژه لیست آمارهای رسمی و نشان کیفیت آمارهای رسمی) از اهمیت خاصی برخوردارست.

وی با اعلان اینکه با مصوبه نشان کیفیت آمارهای رسمی می توان آماری که در حوزه جمعیتی و نفوس و مسکن ستاندن می شود را با طی پروسه کنترل کیفیت آماری، با استانداردهای بالا در اختیار کاربر قرار داد. اضافه کرد: همین طور باتوجه به تصویب ایجاد سامانه جامع آمار و اطلاعات آبادی های کشور نیز آمار جمعیتی و نفوس و مسکن مربوط به مناطق روستایی و آبادی ها در سرشماری تحت پوشش قرار خواهد گرفت.


پذیرش تغییر برای دستگاهها دشوار است، دستگاهها همکاری کنند
رئیس مرکز آمار ایران در ادامه درباب چالش های پیش روی این مرکز در انجام آمارگیری و یا سرشماری ثبتی مبنا، یکی از اصلی ترین چالش ها را پذیرش این تغییر و تحول اساسی دانست که به هر صورت با مقاومت هایی مواجه می باشد و اظهار داشت که اگر مقرر است سرشماری ثبتی مبنا صورت گیرد، باید دستگاهها با پارادایم های جدید و متفاوتی مواجه شوند که از جمله‌ی این تغییرات این است که باید ریزداده ها را در اختیار مرکز آمار قرار دهند و یا کیفیت سامانه هایشان بالا رفته و کد شناسه یونیک برای فرد، مکان، کسب وکار صادر و در پایگاه قرار گیرد و به صورتی رعایت استاندارد افزایش یابد و به همین دلیل، با مقاومت هایی مواجه خواهیم بود.

وی افزود: براین اساس مرکز آمار درخواست همکاری بیشتری از دستگاهها دارد، هرچند که تا کنون همکاریهای بسیار خوبی در این خصوص صورت گرفته، اما نیاز به سرعت بیشتری دارد.


جای خالی نظام حکمرانی داده
حسین زاده برخی قوانین و مقررات را نیز از چالش های پیش روی مرکز آمار دانست و اظهار داشت: بعضی دستگاهها متناسب با فعالیت خود، قوانین و مصوباتی از مجلس و دولت دریافت کرده اند که به صورتی جریان تبادل داده را تحت تاثیر قرار می دهد و آنرا آمار محرمانه اعلام می کنند، بدین سبب ما نیاز به یک نظام حکمرانی داده و یا یک هیئت امنای داده در کشور داریم که بتواند در مورد اینکه انتقال داده ها به چه شکلی و در چه دوره زمانی صورت گیرد و یا در اختیار کدام دستگاه قرار گیرد، تصمیم گیری کند و اصرار کرد که دستگاهها باید در راه افزایش کیفیت داده ها حرکت کنند.


لزوم تمرکز زدایی آماری

وی بر اهمیت عدم تمرکز آماری نیز اصرار کرد و اظهار داشت که در نظام سنتی آماری، تمرکز بر مرکز آمار است، در صورتیکه در نظام نوین و ثبتی مبنا، بحث عدم تمرکز مطرح است و باید تمامی دستگاهها در نظام آماری سهیم باشند. بدین جهت در قانون جدید ـ که قانون آمار کشور است ـ این مساله مطرح و در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است که امیدواریم پس از ورود به مجلس شورای اسلامی و مصوبه آن این چالش نظام آماری برطرف شود.


جای خالی کد یونیک کسب وکار

این مقام مسئول در مرکز آمار ایران در مورد اهمیت کد انحصاری برای کسب وکارها نیز تصریح کرد که در نظام ثبتی مبنا باید سه کد انحصاری برای فرد، مکان و کسب وکار وجود داشته باشد که اگر کد فرد را کد ملی و برای مکان، کد پستی در نظر بگیریم، هم اکنون، کد انحصاری برای کسب وکار در کشور وجود ندارد، در صورتیکه باید برای همه کسب وکارها کد انحصاری وجود داشته باشد؛ بطوریکه همه سامانه هایی که به صورتی به کسب وکارها خدمات می دهند از این کد بهره برده و زمینه اتصال پایگاه ها از این طریق مهیا شود.




منبع:

1400/02/19
15:16:05
5.0 / 5
291
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی