Niazgah نیازگاه
در گفت وگو با ایسنا تشریح شد

اثر انتشار گواهی سپرده ۲۰ درصدی بر بورس

اثر انتشار گواهی سپرده ۲۰ درصدی بر بورس

نیازگاه: در حالیكه مسئولان بازار پول برای كنترل بازار ملتهب ارز اقدام به انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز با سود ۲۰ درصد كرده اند، سود اسناد خزانه اسلامی هم در حال رشد است. كارشناسان بازار سرمایه در این مورد معتقدند این اقدام سیستم بانكی بازار ارز را آرام نخواهد كرد.



به گزارش نیازگاه به نقل از ایسنا، در ماه های گذشته پس از مدت ها تلاش در بازار پول مقدار سود سپرده های بانكی تا ۱۵ درصد كاهش پیدا كرد و بانك ها ملزم شدند تا این نرخ را اجرایی كنند. اما در این روزها به دنبال بالا و پایین شدن نرخ ارز كه باعث تاثیر در دیگر بازارها همچون بازار سرمایه شد اخیرا بانك مركزی تصمیم گرفته تا با انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز، پول هایی كه به سمت بازار ارز روانه می گردد را به صورت سپرده در بانك ها حفظ كند.

این گواهی های سپرده ریالی با سود ۲۰ درصد منتشر می گردد و خود به تنهایی می تواند رقیبی برای سپرده های بانكی با سود بانكی باشد كه در ماه های گذشته با حرف و حدیث های زیاد به ۱۵ درصد رسیده بود. این مورد می تواند نرخ اسناد خزانه اسلامی كه در ماه های گذشته تلاش شد كاهش یابد را بار دیگر با افزایش مواجه كند.

در پی انتشار گواهی سپرده های ریالی با نرخ ۲۰ درصد امروز بازار اسناد خزانه اسلامی هم به این تغییر واكنش نشان داده و نرخ این اسناد هم كه نرخی بدون ریسك تلقی می گردد افزایش یافته است. این مورد می تواند در معاملات بازار سرمایه هم دخیل شود و تالار شیشه ای را با ركود روبه رو كند.

اختلاف ارز مبادله ای و آزاد فرصت های سرمایه گذاری را تهدید می كند

فردین آقابزرگی در این مورد كه در شرایط موجود بازار ارز چه اقداماتی می توان انجام داد تا سپرده ها به سمت بازار سرمایه برود، اظهار داشت: از لحاظ اقتصادی دولت باید در جهت حفظ و حراست از منابع صادركننده، تولیدكننده و صنعتگر نرخ ارز را آزاد كند همان گونه كه بانك مركزی متعهد شده بود كه ارز تك نرخی شود و همینطور بورس ارز تولید شود.

وی افزود: به نظر می رسد با این سیستم، دوگانگی و اختلاف بین ارز مبادله ای و ارز آزاد زیادتر می گردد و یكی از منشأهای آن همین نرخ های است كه در بازار پول تعیین می گردد كه نمونه آن را می توان گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰ درصد دانست.

به زحمت سود بانكی پایین آمد ۶ ماه نگذشته سودها ۲۰ درصدی شد!

این كارشناس بازار سرمایه تصریح كرد: ثبات در تصمیمات اقتصادی اولویت اول دولت باید باشد. هنوز شش ماه نگذشته كه سود سپرده ها با قاطعیت كاهش پیدا كرد، اما حالا كه بازار ارز به درستی نرخ و جایگاه خویش را پیدا می كند ما می خواهیم این مورد را تغییر دهیم. انتشار گواهی سپرده بازار سرمایه و بورس را هم با مشكلاتی مواجه می كند، كما این كه انتشار گواهی سپرده ریالی نرخ اسناد خزانه اسلامی را بالا برده است.

آقابزرگی اضافه كرد: تا پیش از این افرادی كه انتظار ثبات در اقتصاد با نرخ ۱۵ درصد سود بانكی را داشتند می بینند كه همان بانك ها سود ۲۰ درصد می دهند. مسلما اغلب این افراد پول خویش را از حساب های ۱۵ درصدی خارج كرده و وارد حساب های ۲۰ درصدی می كنند و در واقع باید بگوییم نه تنها بازار ارز از حالت به وجود آمده خارج نمی گردد، بلكه فقط پول ها در حساب های بانكی از یك حساب به حساب دیگر جابه جا می گردد.

وی تصریح كرد: ما باید بگوییم تصمیماتی كه درباره نرخ سود سپرده های بانكی گرفته می گردد نرخ اسناد خزانه اسلامی را تغییر می دهد و روی تمام فرصت های سرمایه گذاری تاثیر می گذارد.




1396/11/28
14:32:30
5.0 / 5
5166
تگهای خبر: افزایش , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی