تولید جهانی خودرو مختل خواهد شد؟
نیازگاه: خودروسازان در آمریکا و اروپا نگرانی خودرا در مورد کنترل صادرات چین بر فلزات خاکی کمیاب ابراز کردند برای اینکه این اقدام پکن تهدیدی برای اختلال در تولید جهانی خودرو است.
به گزارش نیازگاه به نقل از ایسنا، شرکت های خودروسازی مرسدس بنز و بی ام دبلیو برای ممانعت از کمبود قطعات حاوی فلزات خاکی کمیاب، با تامین کنندگان مذاکره می کنند و بی ام دبلیو ذخیره برخی اقلام را بررسی می کند.
در همین حال، شرکت فورد موتور اعلام نمود که عبور برخی قطعات از پروسه تایید چین برای صادرات عناصر خاکی کمیاب، زمان بیشتری می برد و در بعضی موارد، هزینه های فروش افزایش خواهد یافت.
«شری هاوس»، مدیر ارشد مالی فورد، چهارشنبه در یک کنفرانس صنعتی در نیویورک اظهار داشت: این فقط به سیستمی که بسیار سازمان یافته است، فشار وارد خواهدنمود. او اظهار داشت: این کنترل ها به این معنا است که خودروسازان باید قطعات یا راه های جایگزین برای تامین منابع پیدا کنند. شرکت خودروسازی فورد، ماه گذشته به سبب کمبود عناصر خاکی کمیاب، مجبور شد کارخانه ای در شیکاگو را که خودروی شاسی بلند «اکسپلورر»( Explorer) تولید می کرد، به مدت یک هفته کامل، تعطیل کند.
چین در آوریل در جواب تعرفه های دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، کنترل هایی را بر صادرات عناصر خاکی کمیاب اعمال کرد که تهدیدی برای اختلال در عرضه جهانی مواد کلیدی مورد استفاده در تولیدات فناوری پیشرفته، از خودرو های برقی گرفته تا سلاح، شمرده می شود.
خودروسازان به عناصر خاکی کمیاب مانند تربیوم برای موتور خودرو های برقی نیاز دارند، در صورتیکه برخی دیگر از عناصر در خودرو های احتراق داخلی مانند سنسورها و سیستم های الکترونیکی استفاده می شوند. چین بر بازار فرآوری این مواد تسلط دارد.
فشار احتمالی بر عناصر نادر خاکی، با بحران جهانی نیمه هادی ها که تولید خودرو را در پی همه گیری ویروس کرونا مختل کرد، قابل مقایسه است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، «جان مورفی»، تحلیلگر خودرو از بانک آمریکا، چهارشنبه در رویداد انجمن مطبوعات خودرو به خبرنگاران مستقر در دیترویت اظهار داشت: این یک مشکل اساسی برای صنعت است که مانند سایر شوک های عرضه، خیلی مشکل گیرانه هستند و به سرعت راهکار هایی پیدا خواهند کرد. او اظهار داشت: بااینکه بعید است که موجب توقف فوری تولید شود اما اگر این مشکل حل نشود، با گذشت زمان به یک مشکل بسیار پرهزینه تبدیل خواهد شد.
در صورتیکه خودروسازان بطور معمول فلزات خاکی کمیاب را مستقیما خریداری نمی کنند، تامین کنندگان اصلی از آنها در موتورهای الکتریکی و سیستم های هیبریدی که به خودروسازان تحویل داده می شود، استفاده می نمایند.
منبع: نیازگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب