Niazgah نیازگاه
معاون كنسرسیوم توسعه ریلی:

راه آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است

راه آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است

به گزارش نیازگاه، معاون کنسرسیوم توسعه ریلی با اشاره به اینکه راه آهن لکوموتیو کنسرسیوم ریلی را از یکم اردیبهشت توقیف کرده است، اظهار داشت: مسؤولان هیأت حاکمه افغانستان گفتند اگر راه آهن جمهوری اسلامی ایران نمی خواهد بگذارد کریدور شرق به غرب به بهره برداری برسد، از مسیر کریدور لاجورد (یعنی ترکمنستان - دریای خزر - آذربایجان - ترکیه) مبادرت به انتقال محموله های خودمان به ترکیه خواهند کرد.


جواد طاهرافشار در گفـت وگو با ایسنا بیان نمود: اظهارات راه آهن در رابطه با بی اطلاعی از وارد شدن قطار ترانزیتی به خاک ایران، بیشتر شبیه شوخی است؛ مثل این که یک هواپیما وارد کشور شود و سازمان هواپیمایی کشور بگوید من خبر نداشتم و وقتی از یک ایرلاین پرسیدم گفته که هواپیمایی نیامده است. شبکه ریلی کشور ایستگاه دارد و مرز ما مرزبان دارد؛ وقتی قطاری وارد می شود صورت جلسه شده و بنا بر اعلام سلسله مراتب مسؤلان کشور این اقدامات انجام شده است.
وی افزود: اگر کنسرسیوم به این شکل که راه آهن می گوید قطاری وارد کشور کرده بودیم، تا کنون چند بار ما را محاکمه کرده بودند. اما حالا سرمان را بالا گرفتیم و می گوییم که راه آهن کشور در بهره برداری از کریدورها مقاومت دارد. نقصی متوجه کار ما نیست. نامه ها هم موجود است و ما آمادگی کامل برای انتشار مستندات را داریم؛ این که حتی شورای تأمین به راه آهن نامه زده که یک قطار تجاری دارد وارد کشور می شود. در عین حال باید توجه داشت که این نخستین قطار نبوده که وارد کشور می شود و پیش از این ۲۰ قطار وارد کشور شده است. این قطارها با لکوموتیو و واگن کنسرسیوم بوده است.
معاون حمل و نقل کنسرسیوم توسعه ریلی در پاسخ به اظهارات راه آهن در خصوص این که خطوط ریلی اصلاح نشده اند، توضیح داد: متولی راه اندازی خطوط ریلی همین خط برون مرزی خواف - هرات، راه آهن ایران نبوده بلکه معاونت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در وزارت راه بوده است. معاونت ساخت ۱۴ ماه پیش تاییده فنی خط را صادر کرده، یعنی ۱۴ ماه پیش رفع نقصها اولویت دار به پایان رسیده است و بعد از آن هم از این خطوط بازدید کردند و به آن تاییدیه دادند.
طاهرافشار با اشاره به اینکه در این ۱۴ ماه هم مدام استاندارد خط درحال بهبود است، اضافه کرد: هر ماه قطار از روی این خط اعزام می شود؛ ۱۴ ماه پیش نخستین قطار از ترکیه روی این خط عبور کرده و به روزنک رفته است؛ زمانیکه بهره برداری از یک خط ریلی به این صورت باشد، نمی توان اظهار داشت که استاندارد ندارد یا رفع نقصها از آن انجام نشده است. متولی رفع نقصها هم شرکت ساخت است و ما ذیل شرکت ساخت این کار را انجام دادیم و هنوز هم در حال انجام می باشد.
افغانستان خطوط ریلی خویش را به کنسرسیوم ریلی ایران واگذار کرده است
وی تصریح کرد: ما با ترکمنستان و ترکیه هم خط مشترک داریم. آیا راه آهن ایران به خطوط این کشورها هم تاییدیه فنی داده است؟ وضعیت خطوط ریلی کشور افغانستان به راه آهن ایران ارتباطی ندارد و از نقطه صفر مرزی به افغانستان مربوط است. افغانستان هم این خطوط را به کنسرسیوم ریلی ایران واگذار کرده است؛ کنسرسیوم توسعه ریلی تا پنج سال بهره بردار خطوط ریلی در افغانستان است و انتقال بار و ناوگان از هر کشوری باید با ما هماهنگ شود، چون مسئولیت کامل خطوط ریلی در افغانستان به ما سپرده شده است.
معاون حمل و نقل کنسرسیوم توسعه ریلی بیان نمود: اگر راه آهن نگران است که خط ایمنی نداشته باشد، باید از آنها پرسید که آیا لکوموتیو، واگن و پرسنل از طریق آهن ایران است که نگران ایمنی آن باشند؟ به فرض اگر خط ناامن باشد و امنیت در افغانستان وجود نداشته باشد، خود کنسرسیوم ریلی لکوموتیو و واگن گذاشته است و از خدمات و تعمیرات راه آهن استفاده نمی کند؛ تمام هزینه های این اتفاق را بخش خصوصی می دهد، با دستور نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و دستور مستقیم وزیر راه و شهرسازی و با حمایت شورایعالی امنیت ملی این اتفاق افتاده است.
طاهرافشار در رابطه با اظهارات راه آهن در خصوص این که کنسرسیوم توسعه ریلی هنوز تشریفات گمرکی را برای ترانزیت کالا صورت نداده است، اظهار داشت: ناظر کل گمرکات استان خراسان هفته گذشته در مصاحبه ای عنوان نمود که تا هم اکنون تمامی قطارها با انجام تشریفات گمرکی و هماهنگی قبلی بوده و از هم اکنون به بعد هم با هماهنگی صورت می گیرد و توسط استاندار خراسان رضوی هم از قبل ورود این قطار را اطلاع داده بود. ازاین رو ما تشریفات گمرکی را انجام داده و می دهیم.
راه آهن لکوموتیو کنسرسیوم ریلی را توقیف کرد
وی در پاسخ به این که هم اکنون موانع عبور بار افغانستان از خاک ایران در حالی که راه آهن ابراز موافقت نموده، چیست؟ اظهار داشت: راه آهن لکوموتیو کنسرسیوم را بدون دلیل و بدون این که بدهی و نقصی داشته باشد، از یک اردیبهشت توقیف کردند، یعنی آنرا متوقف کردند، آن هم در حالیکه این توقیف نه حکم قضایی و نه حکم راه آهن را دارد، آن هم در حالی که ما کار برون مرزی می نماییم.
معاون حمل و نقل کنسرسیوم توسعه ریلی بیان نمود: این لکوموتیو هم وظیفه رفع نقصها برون از کشور را داشته و هم وظیفه ادامه راه اندازی این خط ریلی (قطعه چهار خطر ریلی ایران - افغانستان) را بر عهده داشته است. راه آهن با این کار، پروژه تکمیل خطوط برون مرزی را هم متوقف کرده و منافع ملی کشور را به بازی کرده است. راه آهن مدام مصاحبه می کند که با عبور بار افغانستان موافقت نموده است، اما لکوموتیو را به ما برنمی گرداند.
بیشتر بخوانید کشورهای همسایه، ایران را در ترانزیت دور می زنند کنسرسیوم هنوز تشریفات گمرکی قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از خاک ایران را انجام نداده است طاهرافشار با اشاره به اینکه ما آماده عرضه تمام مستندات به رسانه ها هستیم، اظهار داشت: راه آهن در کشور حکومت نظامی راه انداخته و هیچ کدام از شرکت ها جرات اظهار نظر ندارند. این که صدای کنسرسیوم هم درآمده به این خاطر است که حوزه فعالیت ما از نقطه صفر مرزی به خارج کشور است. همان بلایی که سر راه آهن برون مرزی شلمچه - بصره آمد و با حذف بخش خصوصی، کشور را از بهره برداری از آن کریدور محروم کرد، حالا در راه آهن خواف - هرات هم درحال رخ دادن است.
وی بیان نمود: ما آخرین تاییدیه خویش را از وزارت راه، دو هفته پیش گرفتیم و معاونت حمل و نقل وزارت راه دستور دادند که به علت منافع ملی، این قطار تجاری را به داخل منتقل کنید و بنابراین هم ما مبادرت به این کار کردیم. اما پس از تکذیب راه آهن ایران که قطاری وارد کشور نشده، راه آهن افغانستان اعتراض کردند و تجار این کشور هم نگران شدند که این قطار کجاست.
کریدور لاجورد سبب حذف جمهوری اسلامی از معادلات ترانزیتی منطقه می شود
معاون حمل و نقل کنسرسیوم توسعه ریلی افزود: پس از آن هم مسؤلان هیئت حاکمه افغانستان خیلی واضع و بدون تعارف گفتند اگر راه آهن جمهوری اسلامی ایران نمی خواهد بگذارد کریدور شرق به غرب یا جاده ابریشم به بهره برداری برسد، ما از مسیر کریدور لاجورد (یعنی ترکمنستان - دریای خزر- آذربایجان - ترکیه) مبادرت به انتقال محموله های خودمان به ترکیه می کنیم؛ در حالیکه این کریدور سبب حذف جمهوری اسلامی از معادلات ترانزیتی در منطقه خواهد شد.
طاهرافشار با اشاره به اینکه وزارت راه قبلا ظرف یک نامه کتبی مسئولیت ترانزیت با افغانستان را به کنسرسیوم ریلی واگذار کرده بود، اظهار داشت: راهبری کنسرسیوم ریلی با وزارت راه است و ذیل سیاست های وزارت راه و نظارت نماینده ویژه رئیس جمهور در افغانستان کار می کند و خودش سیاست گذار نیست. ما با هماهنگی کامل شورایعالی امنیت ملی برای بهره براری از کریدورها فعالیت می نماییم.
وی در پاسخ به این که چرا با گذشت یک هفته، مشکل عبور کالای افغانستان به ترکیه حل نشده است، بیان نمود: متاسفانه این اتفاقات زمانی افتاد که وزیر راه، آقای کاظمی قمی (نماینده ویژه رئیس جمهور در افغانستان) و رئیس جمهور خارج از کشور بودند و پیگیری ها طول کشید؛ اما ما درحال پیگیری هستیم و طی امروز و فردا این مورد حل خواهد شد.



1403/02/08
19:35:52
5.0 / 5
179
تگهای خبر: استاندارد , بهره برداری , خدمات , سپرده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی