Niazgah نیازگاه

اعلام نرخنامه گردشگری

اعلام نرخنامه گردشگری

نیازگاه: معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری از صدور نرخنامه های گردشگری بصورت الکترونیکی برای اولین بار آگاهی داد.


اسماعیل برات با بیان این خبر به ایسنا اظهار داشت: نرخنامه هتل ها و سایر مراکز اقامتی و پذیرایی گردشگری همیشه به روش سنتی و بصورت دستی صادر می شد و با وجود این که امکان نظارت بر نرخنامه ها میسر بود، اما دسترسی آنلاین به داده ها و امکان تحلیل آمار و اطلاعات مربوط به نرخ گذاری وجود نداشت؛ بدین سبب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به طراحی و پیاده سازی پروسه صدور نرخنامه الکترونیکی در بستر سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات گردشگری (جانا) اقدام نمود و از این پس نرخنامه تأسیسات گردشگری بصورت الکترونیکی صادر می شود.
معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تشریح پروسه صدور نرخنامه های الکترونیکی اضافه کرد: با صدور نرخنامه الکترونیکی علاوه بر مزایای آماری، سرعت و دقت در نظارت بر عرضه خدمات گردشگری بالا رفته و به تبع، کنترل بر نرخنامه ها و برخورد با تخلفاتی همچون گران فروشی سریع تر صورت خواهد گرفت.
وی در ادامه توضیح داد: در سامانه جانا برای هر یک از تأسیسات گردشگری بسته به این که چه نوع خدماتی ارائه می دهند، فرآیندی مستقل و در عین حال پیوسته در نظر گرفته شده است، به این مفهوم که امکان افزودن هر نوع خدمت و ثبت نرخ در کنار سایر خدمات برقرار است. به عنوان مثال برای هتل ها و مراکز اقامتی، امکان ثبت انواع اتاق ها همچون اتاق های سینگل، دبل، تریپل و سوئیت وجود دارد و یا چنانچه خدمات پذیرایی داشته باشند، برای انواع پیش غذا، خوراک ها و نوشیدنی های سرد و گرم و همین طور چنانچه واحدی دارای وسایل تفریحی و سرگرمی گردشگری باشد، برای انواع خدمات ورزشی و تفریحی و بازی های کامپیوتری و...، پیش فرض هایی در نظر گرفته شده است و چنانچه واحد گردشگری خدماتی عرضه نماید که در موارد پیش فرض، پیش بینی نشده باشد، می تواند از قسمت «سایر» خدمات خودرا ثبت کند و نرخ خودرا پیشنهاد دهد. سپس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با همکاری تشکل حرفه ای مربوطه برمبنای ضوابط بخشنامه ابلاغی، نرخنامه را صادر می کند و بوسیله تشکل حرفه ای (در صورت وجود) به واحد گردشگری ابلاغ می شود.
برات درباره ی مفاد بخشنامه نرخ گذاری امسال اظهار داشت: امسال باتوجه به شعار و نامگذاری سال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید»، موضوع نرخ گذاری تأسیسات گردشگری با حساسیت بیشتری نسبت به سالهای قبل مورد رسیدگی قرار گرفت و بعد از بررسی مراتب در کارگروه تنظیم بازار، نهایتاً سقف افزایش نرخ تاسیسات گردشگری که موفق به دریافت گواهینامه کیفیت استاندارد خدمات شده اند، حداکثر ۳۰ درصد نسبت به سال قبل در نظر گرفته شد. سقف افزایش نرخ آن دسته از تأسیسات گردشگری مشمول طرح تطبیق شامل هتل، هتل آپارتمان، متل، سفره خانه سنتی، اقامتگاه بوم گردی، اقامتگاه سنتی، مهمانپذیر و واحد پذیرایی بین راهی که در چرخه ارزیابی قرار گرفته اند، اما تا حالا به دریافت گواهینامه کیفیت موفق نشده اند و همین طور سایر تأسیسات گردشگری فاقد ضابطه، حداکثر ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است.
معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری افزود: تأسیسات گردشگری که بدون عذرموجه در چرخه ارزیابی قرار نگرفته اند، هیچ نوع افزایش نرخی نخواهند داشت و در صورت موجه بودن این افزایش حداکثر ۱۵ درصد خواهد بود.
برات درباره ی دریافت حق سرویس گفت: بنا بر بخشنامه دریافت حق سرویس مصوب ۱۳۷۶، دریافت حق سرویس فقط در هتل ها و مهمانسراها و واحدهای زیرمجموعه آنها تا سقف ۱۵ درصد مجاز بوده و دریافت آن در سایر تأسیسات گردشگری فاقد وجاهت است.
او اضافه کرد: هزینه اقامت کودکان تا ۲ سال، رایگان و ۲ تا ۱۲ سال در صورت استفاده نکردن از سرویس اضافه، نیم بها محاسبه می شود.
معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره ی نرخ اتاق برای مهمانان، اظهار داشت: نرخ اتاق برای میهمانان ایرانی و خارجی یکسان و برمبنای ریال است و در صورت لزوم برمبنای نرخ رسمی اعلامی از طرف بانک مرکزی در سامانه الکترونیک www.sanarate.ir تعویض صورت خواهد گرفت.




منبع:

1402/10/09
08:38:37
5.0 / 5
276
تگهای خبر: آنلاین , استاندارد , افزایش , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی