Niazgah نیازگاه

عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی چقدر است؟

عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی چقدر است؟

به گزارش نیازگاه، معاون وزارت صمت با اعلان اینکه متوسط داخلی سازی در صنعت لوازم خانگی به 65 درصد رسیده، اظهار داشت: در بعضی از مواد اولیه مثل فولاد، تولید مازاد داریم و صادر می نماییم، اما کسی که رادیاتور فولادی تولید می کند، بازار صادراتی را از دست داده، چونکه قیمت فولاد در کشور همسایه ای که فولاد را از ایران خریده، کمتر از ایران است.


به گزارش نیازگاه به نقل از ایسنا، محمدمهدی برادران در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: در مقطعی با کمبود کالای خاص مواجه بودیم، چونکه واردات ممنوع بود و هم در عمل تولید کشور خیلی کم بود و حتی در مقاطعی در سالهای قبل کار به گونه ای بود که باید ثبت نام می شد و پس از مدتی کالا تحویل مشتری می شد. اما امروز در عرصه های خاص مثل ماشین ظرفشویی که با کمبود مواجه بودیم، ۹ خط جدید در دو سال اخیر افتتاح شده که نیاز به این محصول را برطرف می کند و این روند رو به رشد است.
وی ادامه داد: همین طور در کولرگازی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴۵ هزار دستگاه تولید شده، در سال ۱۴۰۱ این میزان به ۲۷۲ هزار دستگاه رسیده و در شش ماهه نخست امسال، ۱۴۷ هزار دستگاه کولرگازی تولید و برنامه ریزی شده تا انتهای سال به بالای ۳۰۰ هزار دستگاه برسد.
بگفته این مقام مسئول، در عرصه کولر گازی هنوز نیاز جامعه بیش از این است، اما در تلویزیون در سال ۱۴۰۰، یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تولید داشتیم، سال ۱۴۰۱ این میزان تولید به یک میلیون و ۹۰۸ هزار دستگاه رسیده که ۲۷ درصد رشد داشته و امسال هم در این شش ماهه روند رو به رشد داشتیم. همین طور در یخچال و فریزر دو میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ تولید داشتیم، در سال ۱۴۰۱ به دو میلیون و ۶۹۷ هزار رسیده که هشت درصد رشد داشته و امسال هم به یک میلیون و ۲۴۰ هزار دستگاه رسیده است. البته بتازگی ترکیب نوع محصولات تغییر پیدا کرده و از یخچال های ساده به یخچال های با شرایط ویژه تر همچون یخچال های دودر یا یخچال های ساید تبدیل گشته که هم رضایتمندی بیشتر و هم ارزبری بیشتری دارد.
برادران با اعلان اینکه در عرصه های مختلف لوازم خانگی بزرگ، کوچک، حوزه تصویری و لوازم خانگی مختلف در سال قبل بیش از ۱۷ میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه تولید شده و در نتیجه هم نیازهای داخلی برآورده شده و هم به کشورهای همسایه صادرات داشته داشیم.
وی در ادامه درباره ی مشکلات تامین مواد اولیه همچون فولاد، اظهار داشت: رشد تولید ماحصل این است که مواد اولیه هم به همین میزان رشد کرده، اما این رشد به آن میزانی که ظرفیت تولید در کشور است و انگیزه تولید در جامعه صنعتی کشور است، نیست. یکی از مطالبات جامعه صنعتی کشور این است که به میزانی که آمادگی رشد تولید در کشور است و اقبال مردم به کالای داخلی رشد می کند، به همان میزان هم باید مواد اولیه مناسب تری را در اختیار بگذاریم.
وی افزود: افزایش نرخها در بورس، آن جایی که برمبنای نظام شفاف است، مورد وفاق همه تولید کنندگان است. همین طور اگر جاهایی محدودیت تولید داریم، باید برویم از محل واردات آن منابع را تامین نماییم. اما آن جایی که محل اختلاف می شود، آنجاست که هم محصولی مثل فولاد را تولید مازاد داریم و هم صادر می نماییم. اما کسی که رادیاتور فولادی تولید می کند، بازار صادراتی را از دست می دهد، چونکه قیمت فولاد در کشور همسایه ای که فولاد را از ایران خریده، کمتر از کشور خودمان است.
وی ادامه داد: مکانیزم قیمت گذاری فولاد و مس با سازمان حمایت نیست. در سالهای قبل یک استثنائاتی به وجود آمده و به صورتی قیمت گذاری در بورس کالا را جایگزین قیمت گذاری واقعی کردند. این سبب شده که در زنجیره بالادست سودهای ۸۰ درصد هم می بینیم، در صنعت لوازم خانگی با همه رشدی که در سالهای اخیر داشته و برخی تا هفت برابر تولید داشتند، اما صورت های مالی بورسی این شرکتها که نگاه می کنید بطورمثال به زیر ۱۰ درصد می رسید. این مساله تبعاتی داشته است.
وی اشاره کرد: اما باید در زنجیره پایین دست در محصول نهایی سود بیشتری را برای انگیزه تولید ایجاد نماییم. گرچه ما از نظام شفاف بورس دفاع می نماییم، اما بورس نباید به ضد خودش تبدیل گردد و بجای اینکه عامل رقابت شود، بعضی وقت ها عامل انحصار شود و با عرضه های مهندسی شده یا شرایط خاص موجب شود بجای تولید کننده داخلی، تولیدکننده های خارجی از مزیت های کشور بهره گیرند.
برادران با اعلان اینکه در عرصه محصولاتی که بتازگی مردم به خرید آن روی آورند مثل هواپزها، عمق تولید بسیار کم است، اما به این سمت می رویم که لوازم خانگی کوچک را نهادینه نماییم.
معاون وزیر صمت در ادامه اظهار داشت: بعضی وقت ها تولیدکنندگان جدید بجای اینکه عمق تولید را بالا ببرد، می خواهند باردیگر از پایین تر شروع کنند و متوسط تولید را کم می کنند. بنا بر این دیگر سرمایه گذاری های جدید در عرصه هایی معطوف شده که آن جا زنجیره ارزش تولید کالا نداریم. همین طور بسیاری از حوزه های تولید دیگر اشباع شده که بخشنامه کردیم در این زمینه ها دیگر سرمایه گذاری نشود و به ای آن به سمت عمق تولید در جایی که تولید داخل ندارد سرمایه گذاری شود.




منبع:

1402/08/05
15:10:49
5.0 / 5
238
تگهای خبر: افزایش , بازار , تولید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی