Niazgah نیازگاه
دبیر انجمن شركت های هواپیمایی پاسخ داد

آیا ایرلاین ها واقعا زیان ده هستند؟

آیا ایرلاین ها واقعا زیان ده هستند؟

نیازگاه: نیازگاه: بگفته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، بااینکه شرایط فعلی شرکت های هواپیمایی همه زیان ده هستند؛ اما از طرفی به سبب تعهدات موجود، هر کسی که وارد این صنعت می شود هم نمی تواند به آسانی از آن بیرون رود. اما پرسش اینجاست که اگر ایرلاین ها زیان ده هستند، چرا انقدر تقاضا برای فعالیت دراین زمینه وجود دارد؟


به گزارش نیازگاه به نقل از ایسنا، داستان قیمت بلیت هواپیما به سال جدید هم موکول شده و حالا شرکتها چشم انتظار تصمیم ستاد تنظیم بازار هستند، آن هم در صورتیکه افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت را پیشنهاد دادند، هرچند سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت که این پیشنهاد را تعدیل کرده، اما هنوز نه زمان و نه نرخ افزایش قیمت بلیت معین نیست.
انجمن شرکت های هواپیمایی درباره ی هزینه شرکت های هواپیمایی معتقد می باشد از شروع سال قبل تعرفه گمرکی قطعات و موتور هواپیما از ۴۲۰۰ تومان به نرخ ارز حدود ۲۴ هزار تومان افزوده شد که بعلاوه افزایش تورم جهانی و قطعات حمل و نقل و با توجه به این که بیش از ۶۰ درصد هزینه های صنعت هوایی ارزی است، صنعت هوایی به اصلاح قیمت نیاز دارد.
با توجه به این خدائیان، رییس سازمان بازرسی کل کشور مدتی پیش درمورد قیمت بلیت هواپیما اظهار داشت: با وجود این که شرکت های هواپیمایی از سوخت یارانه ای و برای تامین قطعات از ارز ترجیحی استفاده می نمایند، لیکن خیلی از شرکتها از قیمت کم و دستوری بلیت هواپیما گلایه مند هستند. از جانب دیگر ۴۰ الی ۵۰ شرکت خصوصی وجود دارد که با یک الی دو هواپیما وارد چرخه صنعت هوایی شده اند و بسیاری هم در نوبت ورود هستند. حال سوال اینجاست که اگر صنعت هوایی زیان ده است، چرا تا این اندازه متقاضی دارد؟
بیشتر بخوانید شرکت های هواپیمایی واقعا زیان ده هستند؟ بااینکه نمی توان منکر عوامل اقتصادی همچون افزایش تورم و نرخ دلار شد، اما زیان ده بودن شرکت های هواپیمایی و در عین حال ادامه فعالیت آنها در نوع خود جالب توجه است.

در شرایط فعلی شرکت های هواپیمایی همه زیان ده هستند
در این جهت مقصود اسعدی سامانی -دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی- در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این که آیا ایرلاین ها واقعا زیان ده هستند، اظهار داشت: در وضعیت فعلی شرکت های هواپیمایی همه زیان ده هستند و قبلا هم بارها گفته شده است؛ اما از طرفی به سبب تعهدات موجود، هر کسی که وارد این صنعت می شود هم نمی تواند به آسانی از آن بیرون رود.
وی افزود: تمایل ورود به این صنعت زیاد است اما به سبب سرمایه گذاری سنگینی که این صنعت نیاز دارد و مقررات سخت گیرانه ای که وجود دارد، عملا خیلی از متقاضیانی که قصد داشتند وارد این صنعت شوند نتوانستند و در ابتدای راه متوقف شدند. کما این که موافقت های اصولی زیادی برای تاسیس ایرلاین صادر شده؛ اما هیچ کدام منجر به صدور یا مجوز فعالیت پروازی نشده است.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در پاسخ به این که چرا با وجود زیان ده بودن، شرکتها باز هم برای ورود به این صنعت درخواست می دهند، اظهار داشت: برخی می خواهند در این حوزه از صنعت هم سرمایه گذاری کنند. بالاخره حضور هر شخص در صنعت محدودیت ندارد و اگر کسی احساس می کند توانمندی دارد، باید وارد صنعت شود. اما به سبب مشکلات ناشی از تحریم و سرمایه گذاری های ارزی که این صنعت نیاز دارد و مقرراتی که برای گرفتن فعالیت حاکم است، بسیازی از کسانی که درخواست داشتند وارد این صنعت شوند، نتوانستند و مجوز فعالیتشان باطل شده است.




منبع:

1402/02/25
10:48:56
5.0 / 5
311
تگهای خبر: افزایش , اقتصاد , بازار , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی