Niazgah نیازگاه

توافق با اژدها، چین را به خطوط ریلی ایران برمی گرداند؟

توافق با اژدها، چین را به خطوط ریلی ایران برمی گرداند؟

نیازگاه: بگفته یکی از مدیران پیشین راه آهن، بدنبال توافق 25 ساله ایران و چین، این دو کشور می توانند در حوزه برقی کردن خط ریلی تهران - مشهد که پیش تر ناتمام مانده بود، همکاری کنند.


عباس قربانعلی بیک در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به برنامه جامع همکاری ایران و چین اظهار داشت: در زمینه ریلی یکی از زمینه های خوبی که قبل از این هم همکاری هایی درباره ی آن داشتیم اما ناتمام ماند، برقی کردن راه آهن تهران - مشهد است که زمینه اش حالا فراهم شده است؛ پروژه تهران - مشهد نه فقط تعداد زیادی از لوکوموتیوهای دیزلی ما را برای افزایش خدمات در سایر مسیرها آزاد می کند بلکه قیمت تمام شده و هزینه ای را که خدمات مسافری برای دولت دارد می کاهد.
وی افزود: با مطالبی که آقای بذرپاش در بدو ورود به وزارتخانه مطرح نمودند، حدود ۱۰۰۰ واگن از واگن های ما کاسته شده، در این شرایط برقی کردن مسیر تهران - مشهد مثل این است که حدود ۲۰۰ لکوموتیو دیزلی خریده باشیم، برای اینکه تعداد بسیار کمتری لکوموتیو برقی جایگزین آنها می شوند و همین طور راندمان واگن مسافری بالا رفته و نیاز ما به تعداد واگن کمتر خواهد شد. این مساله می تواند الگویی برای توسعه حمل و نقل ریلی در زمینه مسافری و هم حوزه بار باشد.

امکان برگشت به قرارداد ریلی با چین وجود دارد؟
این پیشکسوت حوزه حمل و نقل ریلی درباره ی سابقه این قرارداد توضیح داد: بعد از مناقصه سال ۱۳۸۶ برای برقی کردن این مسیر و تعیین برنده سال ۱۳۸۷، در سال ۱۳۹۲ شرکت راه آهن قراردادی با یک شرکت چینی برای تامین مالی و برقی کردن قطار تهران - مشهد بست و دولت هم سهم ۱۵ درصدی اش را پرداخت کرد اما پیمانکار چینی پس از پنج سال اعلام نمود این کار را به سبب محدودیت هایی که در حجم گسترده همکاری با آمریکا دارد و تحریم های مجدد بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال ۱۳۹۷، ادامه نمی دهد.
قربانعلی بیک در پاسخ به این که آیا امکان از سر گرفتن همکاری برای این پروژه وجود دارد، اظهار داشت: بله حتما، اینطور نیست که ما بخواهیم فقط با یک شرکت همکاری نماییم، بلکه مهم تعامل و همکاری ما با کشور چین است؛ در سند ۲۵ ساله، اشاره ای به نوع و نام شرکت نشده، بدین سبب مهمست که همکاری اقتصادی ما در زمینه حمل و نقل ریلی مد نظر قرار گیرد و این کار بدون هیچ محدودیتی کاملا شدنی است.
وی افزود: اگر تصمیم مناسبی گرفته شود، بخش لکوموتیو و خط برقی چین از بخش هایی هستند که مشتری شان آمریکا نیست که شرکت های چینی بخواهند به سبب همکاری با آمریکا از بستن یا ادامه قرارداد امتناع کنند؛ اگر شرکتی را که محصولش لکوموتیو برقی یا راه اندازی خطوط برقی است، مستقیما با شرکت راه آهن متصل کنند، هیچ محدودیتی از نظر همکاری وجود ندارد.
معاون اسبق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن ایران با اعلان اینکه یکی دیگر از پروژه هایی که چین می تواند به ما کمک نماید، برقی کردن خطوط باری است، اضافه کرد: یک بحث تامین لکوموتیو مورد نیاز است و بحث دیگر برقی کردن خطوطی است که برای ما گلوگاه بشمار می رود و باید از نقطه ای شروع شود؛ برای مثال مسیر سنگان به سمت چادرملو یا سنگان به سمت اصفهان با تامین لکوموتیو برقی یا برقی دیزلی.

استفاده از ظرفیت چین در زمینه حمل و نقل بار
قربانعلی بیک افزود: یکی از موفقیت های راه آهن چین، رکوردهای بزرگی در زمینه حمل و نقل بار است که با قطارهای برقی به جا گذاشته، یکی از این رکوردها که برای بیش از ۱۵ سال پیش است این بوده که یک خط معدنی در چین توانست ظرفیت مسیر دوخطه ای را که برقی بود، طی دو دهه از ۱۰۰ میلیون تن به بالای ۴۰۰ میلیون تن در سال برساند که در دنیا کم نظیر و حتی بی نظیر است. بدین سبب در بحث باری هم چینی ها می توانند به ما کمک کنند.
وی با اعلان اینکه یکی دیگر از نیازهای فعلی ما لکوموتیوهای دیزلی است، اضافه کرد: همین طور برای مسیرهایی که باید برقی شوند می توان لکوموتیوهای دوگانه گرفت که هم برقی و هم دیزلی است و به رفع سریع نیازهای ما کمک می کنند؛ از آنجا که چین در ساخت لکوموتیوهای باری دیزلی به توانایی خوبی رسیده و در ساخت لکوموتیو برقی باری هم به سطح ممتازی در جهان دست یافته، می تواند در ساخت لکوموتیو دوگانه هم بما کمک نماید، خصوصاً با قابلیت های صنایع داخلی و پلت فرم لکوموتیو موجود شش محوره ایران بصورت مشترک، می توان از تکنولوژی آنها بهره برد که در خطوط برقی از برق شبکه و در خطوط غیربرقی از موتور دیزل استفاده می کند؛ این کار سال هاست در دنیا شروع شده و ظرفیت و توانایی چین می تواند این مساله را برای ما حل کند.
این کارشناس حوزه ریلی اشاره کرد: علاوه بر این، با تجربه و موفقیت های چین در توسعه شبکه سریع السیر می توان از قابلیت چین برای تامین قطارهای خودکشش برقی با سرعت ۲۵۰ نیز برای مسیر برقی تهران مشهد که در کمتر از سه سال قابل ساخت است استفاده کرد، این ناوگان در آینده می تواند برای راه آهن سریع السیر تهران- اصفهان نیز بکار گرفته شود.




منبع:

1401/11/29
13:09:19
5.0 / 5
392
تگهای خبر: افزایش , اقتصاد , خدمات , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی