Niazgah نیازگاه
رئیس سازمان هواپیمایی كشوری خبر داد

نخستین پرواز هواپیمای ایرانی، تا آخر سال

نخستین پرواز هواپیمای ایرانی، تا آخر سال

نیازگاه: به گزارش نیازگاه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه متناسب با ۹۰ فرودگاه و جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم که در حال حاضر ۱۷۵ هواپیما فعال است، اظهار داشت: فاز اول ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ و بهره برداری از آن در حوزه های مختلف غیر از مسافری نهایی شده است و آخر سال جاری نخستین پرواز پلت فرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ را خواهیم داشت.


به گزارش نیازگاه به نقل از ایسنا، محمد محمدی بخش با حضور در شبکه خبر در مورد توسعه اقتصاد صنعت هوایی، توانایی صنعت هوایی کشور و نحوه غلبه بر تحریم ها اظهار داشت: صنعت هوانوردی جزو صنایع پیشرو و پیشران در دنیا است که در لبه تکنولوژی قرار گرفته است و طبیعتا باید خودش را با نرخ رشد علمی در دنیا همراه و همگام کند.
وی اضافه کرد: به علل مختلف که مهم ترین آن بحث تحریم بوده، ما در این سال ها از این انتقال تکنولوژی از جانب صاحبان اصلی هواپیماسازی یا هلیکوپترسازی دنیا بی بهره یا کم بهره بودیم و این مهم ترین موضوعی بوده است که در این چند سال از پس از انقلاب در حوزه تحریم با آن دست به گریبان بوده ایم. نه تنها درمورد انتقال تکنولوژی، حتی در حوزه فروش قطعات، نشریات و پشتیبانی هایی که کشورهای سازنده هواپیما انجام می دهند و جزو وظایف اصلی شان است برپایه قوانین ایکائو، آنرا هم تحریم و ما را محروم کرده اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: طبیعتا کشور ما با یک چالش بسیار بزرگ در صنعت هوانوردی در حوزه هوایی روبرو شده بود. از آغاز انقلاب مردان بزرگ و زنان بزرگ همت کرده اند و کارهای گوناگونی را در حوزه هوایی انجام داده اند که امروز علیرغم همه این فشارها و تحریم ها صنعت ما روی پای خود ایستاده است و مأموریت خودش را انجام می دهد.
۱۷۵ فروند هواپیما فعال است
محمدی بخش تشریح کرد: ما امروز ۳۳۰ فروند هواپیما در کشور و در حال حاضر ۱۷۵ فقره هواپیمای فعال داریم که نمودار این اعداد و ارقام به میزان توانمندی تعمیراتی و استفاده از آن خدمات قطعاتی که تهیه می شد، بستگی داشت.
وی افزود: در دوران کرونا اقتصاد دنیا در حوزه هوایی صدمه جدی دید و طبیعتا ما هم این صدمه را دیدیم؛ ازاین رو به علت کاهش سفرها و مباحثی که کرونا بر صنعت هوانوردی تحمیل کرد، این میزان به کمترین مقدار خود رسید و عددی نزدیک به ۱۰۰ فروند هواپیما عملیاتی بود. پس از کرونا و گشایشی که حاصل شد در این عرصه اقداماتی انجام شد برای مثال حوزه نهضت تعمیر قطعات و استفاده از شرکتهای دانش بنیان و راهبردهای چندگانه ای که برای صنعت گذاشته شد همینطور حوزه های اقتصادی، امروز ۱۷۵ فروند هواپیما فعال است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: برپایه کار علمی متناسب با ۹۰ فرودگاه ما و ۸۰ میلیون جمعیتی که داریم، ۵۵۰ فروند هواپیما در تیپ ها و کلاس های مختلف مورد نیازمان است که باید در کشور فعالیت کنند.
محمدی بخش ضمن اشاره به ابلاغ سید ابراهیم رئیسی بعنوان رئیس دولت سیزدهم اظهار داشت: برای صنعت هوانوردی یک ابلاغ هشت ماده ای است که در بند اول بحث توسعه ناوگان هوایی کشور است، ما برای این راهبرد چند محور تهیه کرده ایم که محور اول ما بحث نهضت تعمیر قطعات و بازگرداندن هواپیماهای زمینگیر به حوزه عملیاتی بود که با استفاده از ظرفیت های تعمیر و نگهداری داخل کشور، استفاده از شرکتهای دانش بنیان و یک کار علمی – پژوهشی که انجام شد. بخش دوم هم خرید هواپیماهای دست دوم بود که توسط شرکتهای مختلف در حال انجام است.
اولین پرواز پلت فرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰
وی اضافه کرد: بخش سوم آن بحث ساخت هواپیما است که دستور مقام معظم رهبری بوده و با پیگیری هایی که رئیس جمهور محترم انجام داده اند، این کارگروه شکل گرفته، همینطور وزارت دفاع متولی آن شده است. در این خصوص سازمان هواپیمایی کشور بعنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی ورود پیدا کرده و الحمدلله فاز اول ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ و بهره برداری از آن در حوزه های مختلف غیر از مسافری نهایی شده است و آخر سال جاری نخستین پرواز پلت فرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ را خواهیم داشت.
رئیس سازمان هواپیمایی افزود: طراحی های مفهومی و طراحی های اولیه سازه ها انجام شده است و ما اساسا دارای یک کارخانه هواپیماسازی هستیم. این مهم ترین موضوعی است که در دو دهه گذشته شکل گرفته است. زیرساخت های بسیار خوبی وجود دارد و شرکت هایی که به صورت دانش بنیان کار می کنند، شناسایی شده اند که شرکتهای بسیار معتبری هستند. احتمال می رود با این کارگروه ما اوایل سال آینده می توانیم یک جدول زمان بندی دقیق برای شروع عملیات پروازی عرضه نماییم.
محمدی بخش تصریح کرد: البته راهبرد چهارم هم اینست که اگر احیانا بحث گفت وگوهای برجامی باز شود، ما با دقت و هوشمندی بیشتری نسبت به قبل ورود پیدا خواهیم کرد و این باب را هم نبسته ایم یعنی آن فضا هم از آن ماست. در واقع باید خرید هوشمندانه متناسب با اقلیم و نیازمان را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ فروند هم اکنون به علت بدتعهدی اروپایی ها که هم دفترچه و هم قطعات را واگذار نکرده اند، زمینگیر است، اظهار داشت: این مورد یکی از موضوعات دعاوی حقوقی که ما ضد امریکا و شرکت کارخانه های سازنده مطرح کرده ایم و داریم پیگیری می نماییم. این چهار راهبردی است که همزمان دارد اتفاق می افتد و باید به صورت موازی با هم حرکت نماید.
در حوزه طراحی موتور هواپیما گامهای خوبی برداشته شده است
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مجموعه مپنا که یک مجموعه بسیار عظیم است، مأموریت پیدا کرده در حوزه ساخت موتور هواپیما ورود پیدا کند و در حوزه تعمیر، نگهداری و اورهال پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است، از سوی دیگر با گواهینامه ای که سازمان هواپیمایی کشوری به آنها اعطا کرده، کارهایشان را انجام می دهند در حوزه طراحی هم گامهای بسیار خوبی برداشته اند و امیدواریم در آینده نزدیک موتور بومی را از مجموعه مپنا به صورت تولیدشده عرضه دهیم. البته آن چیزی که پیش تر در نمایشگاه عرضه شد ماکت بود و توضیحاتی که عرضه شد این بود که ما از این مدل می خواهیم موتور هواپیما تولید نماییم.
محمدی بخش توضیح داد: امروزه ما مجموعه های مختلفی در کشور داریم که در حوزه تعمیر، نگهداری و تعمیرات اساسی و سنگین موتورهای هواپیما کار می کنند. همینطور ریخته گری های متناسب با این کار را همراه با کارگاه های متناسب داریم، که از نظر علمی و بنیه علمی و زیرساختی هیچ کم و کسری نداریم و با همت جوانانمان کاری را که آغاز کرده ایم مثل همه پروژه هایی که برای خیلی ها غیرقابل باور بود و شدنی شد، این مورد هم با لطف خدا و همت جهادی کارکنان ما در حوزه های مختلف عملیاتی خواهد شد.
بهره برداری از رادار بومی در ۱۴۰۲
وی در مورد مراکز دانش بنیان اظهار نمود: ما با استفاده از مراکز دانشگاهی، مراکز دانش بنیان و دیگر مراکزی که امروز کار می کنند، بخصوص در حوزه رادار، روشنایی، باند، دستگاههای ناوبری، رادیوها، ارتباطات، مخابرات، پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته ایم. ضمن این که ما استانداردهای لازم را هم برپایه قوانین ایکائو به صورت مستمر کنترل می نماییم. در فاز اول هم بحث رادار بومی را ابتدای سال ۱۴۰۲ بهره برداری خواهیم کرد و در حوزه روشنایی باند و دستگاههای مخابراتی هم سال قبل و سال جاری استفاده و عملیاتی کرده ایم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: بازار بخش هوایی متناسب با عرضه و تقاضا است و ما همیشه در این عرصه شرمنده مردم هستیم و تا به آن عدد ۵۵۰ فروند برسیم، حتما این نسبت عرضه و تقاضا نسبت متعادلی نخواهد بود. در شرایطی که درخواست سفر زیاد است و پاسخگوی نیازها نیست، ازاین رو در بحث کمبود پرواز در این ایام پردرخواست ما شرمنده مردم خواهیم بود.
محمدی بخش درمورد تغییر قیمتها تشریح کرد: در قانون پنجم توسعه ماده ای را گذراندند و ابلاغ کردند که متنوع سازی نرخ صورت گیرد که از سال ۱۳۹۵ به مرور این صورت گرفت. با عنایت به شرایطی که در کرونا پیش آمد، ما دیماه سال قبل یک ۱۵ درصدی را با هماهنگی شرکتهای هواپیمایی کاهش داده ایم؛ اما به علت نوسات ارزی شرکتهای هواپیمایی درخواست های گوناگونی برای افزایش نرخ داشتند.
منتظر تعیین تکلیف ستاد تنظیم بازار برای قیمت هواپیما هستیم
وی افزود: طبیعتاً مطابق با روال باید این اتفاق می افتاد، اما با دستوری که ستاد تنظیم بازار ابلاغ نمود و بعنوان قانون مؤخر هم تلقی شد، مراحل دیگری را سپری کردیم که در شورایعالی هواپیمایی، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار عنوان شد. همینطور درخواست شرکتهای هواپیمایی با یک جدول استاندارد عرضه شد و منتظریم ستاد تنظیم بازار قیمت را تعیین تکلیف کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نسبت به سال قبل ۲۰ درصد پروازهای داخلی افزوده شده، اظهار داشت: در ۲۰ فرودگاه بین المللی به جز فرودگاه حضرت امام ۱۰۰ درصد رشد پرواز خارجی و در فرودگاه امام هم نسبت به سال قبل ۲۰۰ درصد افزایش پروازهای بین المللی داشته ایم، این افزایش درخواست پروازهای بین المللی و پروازهای داخلی نشان داده است که جامعه هدف ما جامعه بزرگتری شده و درخواست پرواز به مراتب بیشتر است، ازاین رو ما باید متناسب با این درخواست ها برنامه ریزی نماییم که بنا داریم تا پایان ۱۴۰۲، ناوگان فعالمان را به ۲۵۰ فروند برسانیم.
ایمنی پرواز مهم ترین دلیل تأخیر و لغو پروازها
محمدی بخش در مورد تأخیر پروازها اظهار داشت: طبیعتا تأخیرها یا لغو پروازها علل گوناگونی دارد. مهم ترین موضوعی که برای ما خط قرمز است، بحث ایمنی است ما واقعاً اجازه نمی دهیم هیچ پروازی با نقص یا با اشکال پرواز کند ازاین رو ترجیح ما و نظر ما اینست که آن پرواز انجام نشود تا این که بخواهد پرواز با نقص فنی باشد اما در سه ماهه سوم ۱۴۰۱ تأخیرات ما به میزان ۱۵ درصد نسبت به سه ماهه دوم کاهش داشت.
وی در رابطه با پروازهای حج تشریح کرد: در سال ۱۴۰۱ ما ۴۰ هزار نفر را جابجا کردیم که با رضایتمندی ۹۸ درصدی انجام شد، به لطف خدا در عملیات حج کار بسیار بزرگی انجام شد و پیشبینی اینست که ما باید ۹۰ هزار نفر را برای سال بعد ببریم و با عنایت به این که فقط هم باید از ناوگان ایرانی استفاده نماییم، محدودیت هایی داریم، البته با استفاده از هواپیماهای پهن پیکر ما می توانیم زمان حج را کاهش دهیم و با همکاری سازمان حج و زیارت تلاش می نماییم که این کار را انجام دهیم. همینطور درمورد اربعین هم سال قبل نزدیک به ۴۰ هزار نفر زائر اعزام شدند که سال جاری با رفت و برگشت ۲۵۷ هزار نفر که یکی از شاهکارهای خدمات رسانی بود.




منبع:

1401/11/22
14:00:07
5.0 / 5
565
تگهای خبر: استاندارد , افزایش , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی: پلت فرم نیازمندی های اینترنتی، بستری مناسب برای کسب وکارهای کوچک و افراد حقیقی