Niazgah نیازگاه
نیازگاه تفاوت رویكرد درآمدزایی دولت های دوازدهم و سیزدهم را بررسی می كند؛

از آینده فروشی دولت قبل تا اصلاحات مالیاتی دولت سیزدهم

از آینده فروشی دولت قبل تا اصلاحات مالیاتی دولت سیزدهم

به گزارش نیازگاه، کوتاهی دولت قبل در اصلاح نظام مالیاتی و اتکا به درآمد نفت و بدهی برای تأمین مالی خود، یکی از مهم ترین علل به هم ریختگی اقتصاد در سال های اخیر بود. دولت سیزدهم اما در این زمان کوتاه، ضمن کاهش فرار مالیاتی، فشار مالیاتی را از حداقلی بگیران و تولیدکنندگان کاهش و همزمان درآمدهای مالیاتی را افزایش داد.


به گزارش نیازگاه به نقل از خبرگزاری ایرنا، نظام مالیاتی یکی از حیاتی ترین حوزه هایی است که عملکرد مناسب آن می تواند به دستاوردهای مختلفی همچون عدالت اقتصادی، رشد اقتصادی، کاهش وابستگی به منابع حاصل از خام فروشی و در نتیجه کاهش تاثیرگذاری تحریم بر اقتصاد کشور منجر شود.
با این حال در هشت سال مدیریت دولت قبلی هیچ اقدام اساسی برای تحول نظام مالیاتی انجام نشد و اجرای تمام این اصلاحات به دولت سیزدهم سپرده شد. با آغاز به کار دولت سیزدهم اجرای این اصلاحات با پیگیری دو رویکرد اصلی شروع شد. رویکرد اول، کاهش فشار مالیاتی از بخش رسمی و افزایش فشار مالیاتی بر بخش غیررسمی و غیرمولد است. در این ارتباط نخستین اقدام دولت در سال گذشته، سامان دادن به نظام نقل و انتقال پول و شفاف کردن انتقال پول در وجه ذی نفعان بود.
در همین ارتباط درگاه های پرداخت و پوزها حدودا به صورت کامل به پرونده های مالیاتی متصل شد. نظم دادن به دستگاههای پرداخت سبب شد حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مودی جدید شناسایی شده و البته از روش های دیگر هم همچون بررسی و تحلیل و بررسی اطلاعات فعالان اقتصادی بر مبنای اطلاعات طرف های ثالث، یک میلیون مودی دیگر هم شناسایی شدند. در مجموع حدود ۲.۲ میلیون مودی مالیاتی جدید شناسایی شدند. اقدام دیگر در پشتیبانی از بخش رسمی و خوش حساب اقتصادی کشور، کاهش نرخ مالیات واحدهای تولیدی از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد بود. اقدامی که می تواند به رشد بیشتر تشکیل سرمایه در بخش های مختلف اقتصاد و رشد بیشتر اقتصاد کشور منجر شود.
اقدام دیگر دولت، تفکیک حساب های شخصی از تجاری بود. هرچند این سیاست هنوز به صورت کامل اجرایی نشده اما تا کنون سبب شده ۲.۵ برابر سال قبل از اصناف مالیات دریافت شود.
نکته پرارزش در این رابطه، تمرکز دریافت مالیات از اصناف با درآمدهای بالا و کاهش فشار و گاها بخشش مالیات اصناف کم درآمد بوده است. طبق اعلام رئیس سازمان مالیاتی، از ۴ میلیون مودی که اظهارنامه داده اند، ۱.۶ میلیون اظهارنامه مالیات صفر و ۸۰۰ هزار اظهارنامه مالیات زیر ۵ میلیون تومان پرداخت می کنند.
در مقابل ۵ درصد مودیان که جزو صنف های پردرآمد نظیر پزشکان، دندانپزشکان، طلافروشان، نمایشگاه داران اتوموبیل و... هستند، حدود ۵۰ درصد مالیات مشاغل را پرداخت می کنند. این حرکت به مفهوم عدالت مالیاتی و نگرفتن مالیات از کم درآمدها و دریافت مالیات منصفانه از پردرآمدها است.
رویکرد دیگر دولت سیزدهم در نظام مالیاتی، حرکت به سمت هوشمندسازی مالیاتی و چرخش از نظام مالیاتی ممیزمحور به نظام مالیاتی داده محور و مبتنی بر اطلاعات بر خط و به روز است. طبق اعلام رئیس سازمان مالیاتی، سال جاری در بحث مالیات اصناف ۳ ملیون واحد صنفی که مالیات خویش را به شکل مالیات مقطوع یا توافقی قطعی کردند، یک مرتبه هم به ادارات مالیاتی رجوع نکردند؛ بلکه از راه سامانه و تنها در ۵ دقیقه مالیاتشان را تعیین، تقسیط و پرونده آنها خاتمه داده شد. همینطور در بحث مالیات نقل و انتقال خودرور با همکاری پلیس راهور این امکان فراهم گردید که کسی که برای تعویض پلاک رجوع می کند، در همان درگاه پرداخت پلیس راهور، مالیات خویش را در لحظه و بدون رفتن به دستگاه مالیاتی پرداخت کند. این اقدامات و اقدامات دیگری که دولت در دست اجرا دارد، وابستگی کشور به درآمدهای نفت را به مرور کاهش و مصرف درآمدهای نفتی را به زیرساخت ها هدایت خواهد نمود.
عامل موفقیت دولت سیزدهم در افزایش درآمدهای مالیاتی، تمرکز بر خلأهای دریافت مالیات و به دام انداختن فراریان مالیاتی بوده است. با اقداماتی که دولت سیزدهم انجام داده، فراریان مالیاتی به تور افتادند. مثلاً دولت ۲ هزار و ۵۰۰ بدهکار مالیاتی را ممنوع الخروج کرد که آنها مبادرت به واریز یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات کردند.
برخی از مهم ترین دستاوردهای اقدامات دولت سیزدهم در زمینه اصلاح نظام مالیاتی امسال به شرح زیر بوده است:
عملکرد مالیات های مستقیم در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به چهار دوازدهم مصوب آن، معادل ۱۰۵.۱ درصد تحقق را نشان داده است که نسبت به که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۴.۴ درصد رشد داشته است. مالیات اشخاص حقوقی در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به چهار دوازدهم مصوب سال، معادل ۱۲۷ درصد تحقق یافته و نسبت به عملکرد مدت مشابه سال قبل، به میزان ۱۳۰ درصد رشد داشته است. مالیات بر درآمد در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به چهار دوازدهم مصوب سال معادل ۸۶ درصد محقق گردیده و نسبت به عملکرد مدت مشابه سال ۱۴۰۰، به میزان ۴۷ درصد رشد داشته است. مالیات بر ثروت در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به چهار دوازدهم مصوب سال، معادل ۵۷ درصد تحقق یافته و نسبت به عملکرد مدت مشابه سال قبل به میزان ۶۱ درصد رشد داشته است. مالیات های غیرمستقیم در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به چهار دوازدهم مصوب سال، ۶۱.۴ درصد محقق گردیده که نسبت به عملکرد مدت مشابه سال ۱۴۰۰، به میزان ۴۳.۹ درصد رشد داشته است. در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۱ مالیات بر کالاها و خدمات نسبت به چهار دوازدهم مصوب آن ۷۹ درصد تحقق یافته و نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، به میزان ۳۹.۸ درصد رشد داشته است. مالیات بر واردات در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به چهار دوازدهم مصوب سال، ۲۶.۷ درصد تحقق یافته و نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، به میزان ۷۳.۴ درصد رشد داشته است. تعداد اظهارنامه های اشخاص حقیقی در سال ۱۴۰۰ با ۳.۵ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۹ به بیشتر از یک میلیون دویست هزار رسید. مالیات پرداخت شده بر مبنای اظهارنامه های اشخاص حقیقی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ با ۱۰۰ درصد رشد به رقم ۲۹۴۸ میلیارد تومان رسید.

منبع:

1401/06/18
23:19:51
5.0 / 5
28
تگهای خبر: افزایش , اقتصاد , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی