Niazgah نیازگاه

بندرچابهار بارانداز كالاهای اساسی

بندرچابهار بارانداز كالاهای اساسی

ایرنا- ورود ۱۱ فروند كشتی با ۷۷۱ هزار و ۶۹۲ تن كالای اساسی از آغاز سالجاری تابحال بندرشهید بهشتی چابهار را به یكی از باراندازهای مهم كالاهای اساسی كشور تبدیل نموده كه این اقدام مهم در شرایط سخت اقتصادی و تاثیرپذیری تجارت جهانی از ویروس كرونا، قابل توجه است.


به گزارش نیازگاه به نقل از ایرنا، کالاهای وارد شده به بندر چابهار شامل ۵۴۷ هزار و ۱۹۳ تن گندم، یکهزار و ۲۳ تن موادغذایی، ۶۸ هزار و ۵۵ تن شکر، ۳۷ هزار و ۸۴۴ تن برنج، ۵۲ هزار و ۱۱۵ تن ذرت، ۶۵ هزار و ۴۰۸ تن جو دامی، ۴۰ تن محصولات کشاورزی و ۱۴ تن روغن نباتی است.
با توجه به توسعه زیرساختی و تجهیزاتی بندر چابهار، از سال قبل با اختصاص سهمیه واردات کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از جانب ۲ شرکت بزرگ بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام به این بندر استراتژیک، ورود این نوع کالاها از راه دروازه ملل (بندر چابهار) با رشد خوبی همراه شده است.
بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه هشت و نیم میلیون تن مقصد جدید ورود کالاهای اساسی کشور است به صورتی که هم اینک رفت وآمد و پهلوگیری کشتی های حامل انواع کالای اساسی رواج دارد و با همت و توجه دولت و ورود بموقع کالا در شرایط تحریم و بحران ویروس کرونا هیچ کمبودی در کشور احساس نخواهد شد.
حمل و جابه جایی کالا با حجم زیاد تأثیر شگرفی در اشتغالزایی بخش حمل و نقل منطقه داشته است.
بندر چابهار به علت دسترسی به آب های آزاد بین المللی از راه اقیانوس هند از موقعیت استراتژیک در کریدورهای بین المللی برخوردار بوده و یکی از مهمترین بنادر ایران و با صرفه ترین مسیر برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا به حساب می آید.
ورود کشتی های حامل کالاهای اساسی نشان دهنده رشد چشم گیر واردات کالا از مسیر این بندر بزرگ اقیانوسی است و به قول مسئولان اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان روند واردات کالاهای اساسی به کشور از راه بندر چابهار تداوم دارد.
زیرساخت های پیشرفته و تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری غلات در این بندر مهم زمینه را برای تخلیه سریع کشتی ها بعد از پهلوگیری فراهم نموده است.

کاهش هزینه صادرات و واردات با روند افزایشی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر چابهار
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا عنوان کرد: در ۲ سال گذشته میزان عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار رشد قابل توجهی داشته است.
حسین شهدادی اضافه کرد: بندر چابهار در تخلیه بموقع کالاهای اساسی مورد نیاز کشور آمادگی کافی دارد و با روند افزایشی تخلیه و بارگیری این نوع کالاها و حمل زمینی آنها، زمینه برای فعالتر شدن ناوگان حمل و نقل و حمل کالاهای صادراتی در راه برگشت، فراهم شده و تاثیر قابل توجهی بر کاهش هزینه واردات و صادرات خواهد داشت.
وی اظهار داشت: بندر چابهار امن ترین و کم هزینه ترین مسیر برای صادرات و واردات و همینطور ترانزیت کالاهای متعلق به سایر کشورها نظیر هند و افغانستان و کشورهای حوزه CIS است.
کشورهای عضو اتحادیه سی آی اس عبارتند از «جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی»
مشوق های تعرفه ای و غیر تعرفه ای در بندر چابهار
بندرچابهار برای جذب سرمایه گذاری در بخش های مختلف و حضور سرمایه گذاران و صاحبان کالا و بار مشوق هایی در نظر گرفته است.
مشوق های تعرفه ای قابل اعطا به خطوط لاینر در بخش حقوق و عوارض وارد بر کشتی ها ۶۰ درصد تخفیف، هزینه توقف در کنار اسکله ۸۰ درصد، هزینه های راهنمایی، یدک کشی و لایروبی ۶۰ درصد، هزینه های تخلیه و بارگیری کالا (THC) حدود ۹۰ درصد و انبارداری کانتینر خالی ۹۰ درصد تخفیف دارد.
تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش های غیر دولتی برای خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطه های نگهداری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار، عدم اعمال رشد اجاره بهای ثابت قرارداد، اجاره اراضی به مدت پنج سال در مدلهای مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصد برای قراردادهای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدلهای مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در تمامی قراردادهای سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری، خن کاری و THC در مورد کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداری از معافیت های غیر تعرفه ای در بندرچابهار است.

محدودیتی در ورود و خروج کشتی در بندرچابهار وجود ندارد
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان هم اظهار داشت: ورود و تخلیه کشتی ها در بندر چابهار هیچ محدودیتی ندارد بطوریکه در بعضی مواقع همزمان هفت کشتی حامل کالای اساسی مورد نیاز کشور در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری می کنند.
بهروز آقایی ضمن اشاره به اینکه عملیات تخلیه و بارگیری کشتی ها با نرم مطلوب و روان ترافیکی به صورت شبانه روزی انجام می شود، تصریح کرد: این اقدامات در اقتصاد و اشتغال مردم استان تاثیر بسزایی خواهد داشت.
وی اظهار داشت: بندر چابهار امروز با مدرن ترین و به روزترین تجهیزات تخلیه و بارگیری نقش بسزایی در حمل و نقل و تخلیه کالا در کشور ایفا می کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: این قابلیت سبب شده تا بندر چابهار الان هیچ محدودیتی درمورد تخلیه و بارگیری انواع کالاها نداشته باشد.
آقایی اظهار داشت: مطمئنا ترانزیت در رونق اقتصادی سیستان و بلوچستان و محور شرق نقش بسیار مطلوبی خواهد داشت. در این خصوص همچون مزیت ها برای استان بحث ناوگان حمل و نقل است که کاملا درگیر و ذی نفع خواهد شد. همینطور در کنار قسمت های حمل و نقلی بطور قطع سیستم های خدماتی در راه و بین راه ها از این فرایند و این مزیت ترانزیت منتفع می شوند.
وی اضافه کرد: مزیت و قابلیت منحصر به فرد چابهار در ترانزیت سبب شده تا این بندر امروز یکی از بنادر پررونق در این حوزه باشد که توانسته نقش بسیار خوبی را در پیوند منطقه ای ایفا کند.

تصویب کاهش ۲۵ درصدی سود بازرگانی کالاهای وارده از راه بندر شهید بهشتی
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با پیگیری موثر سازمان بنادر و دریانوردی، مجموعه های استانی و حمایت دولت، کاهش ۲۵ درصدی سود بازرگانی به کالاهای وارده از راه بندر شهید بهشتی چابهار مصوب شده است که می تواند در توسعه این بندر مفید باشد.
آقایی بیان نمود: در سه سال قبل و بعد از تکمیل و بهره برداری از فاز اول طرح توسعه با شناسایی شاخص های موثر بر افزایش ترافیک کالا و کانتینر از راه بندر شهید بهشتی چابهار؛ پیشنهاد کاهش سود بازرگانی کالاهای وارده از راه این بندر در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی استان و سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: کاهش ۲۵ درصد سود بازرگانی بر کالاهای وارده از راه بندر چابهار باعث کاهش هزینه های وارداتی و ایجاد جریان کالایی و بهره مندی استان و منطقه از ترافیک های ناشی از افزایش واردات و صادرات خواهد شد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان با اشاره به اینکه موضوعات الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد، اختصاص ۲۰ درصد واردات کالاهای اساسی مورد نیاز کشور به بندر چابهار و کاهش ۲۵ درصدی سود بازرگانی، از پیشنهادهای سه گانه اداره کل بنادر و دریانوردی استان در جهت توسعه محور شرق و سواحل مکران بوده است که با پیگیری موثر سازمان بنادر و دریانوردی، مجموعه های استانی و حمایت دولت حالا مصوب شده است اضافه کرد: بطور قطع این الحاق و تحقق پیشنهادها بر رشد اقتصادی استان سیستان و بلوچستان، بندر چابهار و توسعه و پیشرفت محور شرق بیشتر از پیش تأثیر خواهد گذاشت.



منبع:

1399/09/04
16:28:16
5.0 / 5
338
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی