Niazgah نیازگاه

تولید موتور یورو ۵ با استاندارد اروپا

تولید موتور یورو ۵ با استاندارد اروپا

نیازگاه: مدیر تحقیق و توسعه یك گروه صنعتی عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اعلام نمود كه موتور یورو 5 تولید داخل توانسته گواهی استاندارد شركت «توو» (TUV) آلمان و گواهی شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران (ISQI) را دریافت كند.


«امین كرمان پور» امروز (شنبه) در نشستی در پاسخ به ایرنا اضافه كرد: تفاوت موتورهای یورو ۴ و یورو ۵ در دو موضوع مصرف سوخت كمتر و میزان آلاینده های زیست محیطی پایین تر است كه شركت آلمانی یاد شده و شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران بر موتورهای تولیدی یورو ۵ ایرانی مهر تایید گذاشته اند.
وی اشاره كرد: یورو ۴ و یورو ۵ استانداردهای اتحادیه اروپا هستند و این طور نیست كه با بومی سازی و داخلی سازی به آنها رسیده باشیم.
این مدیر تحقیق و توسعه گفت: همه مراحل طراحی تا تحویل و كالیبراسیون استاندارد آلایندگی یورو ۵ در داخل كشور انجام شده است.
وی درباب اقدام های انجام شده برای گذراندن استانداردهای ۸۵ گانه مورد نظر سازمان ملی استاندارد نیز اظهار داشت: برای سیستم كنترل و مدیریت خودرو (EMS) سه استاندارد آلایندگی یورو۵، كاهش مصرف سوخت و سیستم سفارش تعویض دنده (GSI) در نظر گرفته شده بود كه در نهایت موفق به گذراندن همه آنها شدیم.
كرمان پور همین طور از بازگشت به كار ۹۵ درصد نیروهای تعدیل شده این شركت در ماه های گذشته آگاهی داد كه با برنامه های داخلی سازی این شركت محقق شد.
تولید كامپیوتر خودرو با كیفیت نمونه های مشابه اروپایی
در ادامه، «حبیب هاشمی فرد» مدیر مهندسی این گروه صنعتی اشاره كرد: نسل نخست كامپیوتر خودرو (ECU) و همین طور نسل اول ایموبلایزر (سیستم ضدسرقت) در سال ۹۴ و با همكاری شركت های معتبر اروپایی در داخل طراحی و تولید شد و امروز موفق به داخلی سازی ۸۰ درصدی نسل چهارم كامپیوتر خودرو شده ایم.
وی بیان داشت: ECU تولیدی داخلی حالا رقیبی برای نمونه های مشابه از شركت های معتبر بوش، زیمنس و كندیننتال اروپا است و قابلیت اعمال هرگونه تغییری روی آن وجود دارد.
هاشمی فرد اضافه كرد: هر ECU از سه بخش تشكیل شده كه بخش سخت افزاری آن ۱۰۰ طراحی داخلی سازی شده، در بخش كالیبراسیون موتور و خودرو نیز توان ۱۰۰ درصدی داخلی سازی وجود دارد، اما در بخش نرم افزاری داخلی سازی به بیشتر از ۸۰ درصد رسیده است.
وی با اشاره به پروژه های انجام شده در زمان تحریم ها، اظهار داشت: با سرمایه گذاری بیشتر از دو میلیون یورویی، ارتقای سیستم كنترل و مدیریت خودرو (EMS) از یورو ۴ به یورو۵ در خودرو های پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ ممكن شد.
هاشمی فرد اشاره كرد: ارتقا به استاندارد یورو۵ در خودروی پژو ۲۰۶ می تواند به كاهش هشت درصدی آلایندگی ها و افت ۳۰ درصدی مصرف سوخت منجر شود.
وی درباب استفاده از موتورهای یورو ۵ با بنزین های با استاندارد یورو ۴ و احتمال خرابی موتورها اظهار داشت: شاخص گوگرد در بنزین یورو ۴ از بنزین یورو ۵ بیشتر است كه به مرور زمان سبب سمی شدن كاتالیست خودرو ها می شود، اما كاتالیست قابلیت تعویض دارد، یا حتی امكان كاهش سطح گوگرد بنزین نیز وجود دارد.
وی همین طور از صرف هزینه ۱.۲ میلیارد تومانی برای داخلی سازی كروز كنترل (سامانه تثبیت سرعت خودرو) آگاهی داد كه در زمان تحریم ها با مشكل واردات ECU های آنها مواجه بودیم.
مشكلات تولید
«امید یادگاری» معاون تامین و بازرگانی گروه صنعتی یاد شده در ادامه، دشواری تخصیص ارز از طرف بانك مركزی، اعمال جریمه بابت دیركرد تسویه ارزی از طرف این بانك (با وجود بلوكه شدن حساب های شركت از طرف كونلون بانك چین)، زمانبر شدن ثبت سفارش ها و مشكلات ترخیص اقلام از طرف گمرك را همچون مشكلات پیش روی تولید برشمرد.
وی در پاسخ به ایرنا درباب كاهش ارزبری ها با داخلی سازی قطعات یاد شده، اشاره كرد: برای داخلی سازی ECU در ابتدای راه ۱۵ میلیون یورو هزینه صرف شد تا بتوانیم نرم افزار و دانش فنی آنرا در اختیار بگیریم.
یادگاری بیان داشت: داخلی سازی دریچه گاز برقی كه از اواخر پاییز ۹۹ اجرایی می شود، كاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی ارزبری ها را به دنبال خواهد داشت.



منبع:

1398/10/28
14:54:31
5.0 / 5
2819
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی