Niazgah نیازگاه
سازمان برنامه و بودجه اعلام كرد؛

جزئیات دوازده اصلاح ساختاری در بودجه ۹۸

جزئیات دوازده اصلاح ساختاری در بودجه ۹۸

به گزارش نیازگاه رویكردهای اصلی در بودجه ۱۳۹۸ كل كشور، حفظ ثبات اقتصادی، مهار تورم، صیانت از تولید و اشتغال، مقابله فعالانه با تحریم ها و تامین معیشت مردم، ارتقای شاخص های سلامت و عدالت اجتماعی است.



به گزارش نیازگاه به نقل از سازمان برنامه و بودجه كشور، بودجه سال ۱۳۹۸ به گونه ای تنظیم شده است كه تهدیدهای ناشی از تحریم های ظالمانه آمریكا را به فرصتی برای كاهش مشكلات ساختاری اقتصاد ایران، افزایش تاب آوری اقتصاد و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی تبدیل می كند. رویكردهای اصلی در بودجه ۱۳۹۸ كل كشور، حفظ ثبات اقتصادی، مهار تورم، صیانت از تولید و اشتغال، مقابله فعالانه با تحریم ها و تامین معیشت مردم، ارتقای شاخص های سلامت و عدالت اجتماعی است.
۱۲ اصلاح ساختاری در بودجه ۹۸
لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ كل كشور با منابع بودجه (اعم از منابع عمومی و اختصاصی) بالغ بر ۴۷۸۶ هزار میلیارد ریال تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. بودجه سال ۱۳۹۸ به گونه ای تنظیم شده است كه تهدیدهای ناشی از تحریم های ظالمانه آمریكا را به فرصتی برای كاهش مشكلات ساختاری اقتصاد ایران، افزایش تاب آوری اقتصاد ایران و دستیابی به اهداف مندرج در سیاست های اقتصاد مقاومتی تبدیل كند. رویكردهای اصلی در تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ كل كشور، حفظ ثبات اقتصادی كشور، مهار تورم و صیانت از تولید و اشتغال، مقابله فعالانه با تحریم ها و تامین معیشت مردم، ارتقای شاخص های سلامت و عدالت اجتماعی است. منابع عمومی كشور بالغ بر ۴۰۷۷ هزار میلیارد ریال است كه ۵۱ درصد آن از محل درآمدهای عمومی، ۳۶ درصد از محل منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای و ۱۳ درصد از محل منابع حاصل از واگذاری دارایی های مالی محقق خواهد شد. مصارف عمومی كشور هم در تراز با منابع عمومی كشور بالغ بر ۴۰۷۷ هزار میلیارد ریال است كه ۷۹ درصد آن سهم اعتبارات هزینه ای، ۱۵ درصد سهم اعتبارات تملك دارایی های سرمایه ای و ۶ درصد سهم اعتبارات تملك دارایی های مالی است.
اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ كل كشور
- كاهش استفاده دولت از درآمدهای ارزی (از ۲۷ میلیارد دلار به ۲۱.۷ میلیارد دلار)
- رویكرد و برنامه ریزی دو ساله درمورد پایداری بودجه، سیاست های اشتغال زایی و برنامه های پشتیبانی از تولید و اشتغال، افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد و كوچك سازی دولت و اصلاح نظام یارانه ها و قیمت گذاری
- صندوق های بازنشستگی كشوری و لشكری موظفند از آغاز سال ۱۳۹۸، ضمن افزایش كارآیی و بازدهی بنگاه های تحت پوشش خود اعتبار مورد نیاز برای مابه التفاوت هزینه مستمری بازنشستگان را نسبت به اعتبار مصوب قانون از محل منابع داخلی و سایر منابع حاصل از سرمایه گذاری خود تامین كنند در غیر این صورت با برداشت مجاز از صندوق تامین گردد.
- سالانه ۱۰ درصد از دانش آموزان تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش را به صورت خرید خدمات از بخش غیردولتی واجد شرایط و ذی صلاح به صورت آموزش مجانی اداره كند.
- از سال ۱۳۹۸ وزارت آموزش و پرورش تعداد ادارات آموزش و پرورش را به تدریج به ۶۲ واحد كم كند.
- تعداد مراكز پژوهشی دستگاه های اجرایی در چارچوب واگذاری، انحلال یا ادغام به یك واحد كم شود.
- تخصیص اعتبار به پروژه های فاقد مجوز ماده (۲۳) قانون الحاق (۲) یا پروژه های غیرحاكمیتی كه پیشرفت فیزیكی كمتر از ۵۰ درصد دارند طی سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ ممنوع می باشد.
- ۵۰ درصد درآمد اختصاصی دستگاه اجرایی كه از محل فروش كالا و خدمات آن دستگاه نباشد به خزانه واریز می گردد.
- مجوز تولید هرگونه واحد مراكز آموزش عالی ممنوع و واحدهای كوچك آموزش عالی در استان در یكی از دانشگاه های بزرگ استانی ادغام یا مجتمع شوند.
- دانشگاه های وابسته به دستگاه اجرایی به وزارت علوم منتقل شوند.
- تولید واحدهای اداری جدید در شهرستان ها و بخش ها ممنوع می باشد.
- شناسایی، حذف یا ادغام نهادها/ سازمان ها و فعالیت های موازی در دستگاه های اجرایی كه از بودجه عمومی استفاده می نمایند.
ویژگی های كلیدی بودجه
ویژگی های كلیدی كه در تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ كل كشور مورد نظر دولت بوده است شامل موارد زیر است:
۱) پشتیبانی از معیشت عمومی، سلامت و عدالت اجتماعی
۲) پشتیبانی از تولید و اشتغال و افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد كشور
۳) توجه به حوزه علم و فرهنگ
۴) افزایش شفافیت و انضباط بودجه ای
۵) افزایش پایداری بودجه در مقابل تحریم ها و شوك ها
در ادامه مهم ترین اقدامات و تمهیدات پیش بینی برای خصوصیت های اشاره شده تشریح می شود:
۱) اقدامات و تمهیدات حوزه پشتیبانی از معیشت عمومی و عدالت اجتماعی:
- تامین كالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشكی و نهاده های دامی و كشاورزی. معادل ۱۴ میلیارد دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان (معادل ۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه)
- استمرار پرداخت یارانه نقدی (۴۲۵۰۰ میلیارد تومان) افزایش حقوق كارمندان و بازنشستگان دولت (رشد ۲۰ درصد) و استمرار همسان سازی حقوق بازنشستگان (۲۰۰۰ میلیارد تومان)
- استمرار طرح مقابله با فقر مطلق (۷۰۰۰ میلیارد تومان)
- استمرار اجرای طرح تحول سلامت (۳۶ هزار میلیارد تومان)
- استمرار اجرای طرح توسعه و توازن منطقه ای (۱۴۳۰۰ میلیارد تومان)
۲) اقدامات و تمهیدات حوزه تولید و اشتغال و افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد:
- تحریك رشد اقتصادی و تولید با استفاده از اعتبارات تملك دارایی های سرمایه ای ۶۲ هزار میلیارد تومانی برای فعال نگه داشتن طرح های عمرانی و همینطور پیش بینی استفاده از این اعتبارات (حداكثر تا ۱۰ درصد) به صورت اهرمی به منظور تجهیز منابع مالی از بازارهای پول و سرمایه و آورده بخش خصوصی در چارچوب قراردادهای مشاركت عمومی - خصوصی
- استمرار برنامه اشتغال مولد و سیاست های فعالانه بازار كاردر بخش های:
بازآفرینی شهری پایدار: برای نوسازی و بازسازی ۱۰۰ هزار واحد مسكونی در ۳۱ استان
كشاورزی: با هدف تولید هزاران فرصت شغلی جدید در چارچوب توسعه گلخانه ها، پرورش آبزیان، طرح های پرورش ماهی در دریا، توسعه صنایع تبدیلی و تكمیلی، بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی كشاورزی و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و توسعه ۵۲ هزار هكتار باغ در استان های مرزی؛
بازار كار: تولید فرصت شغلی در چارچوب كارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، مهارت آموزی در محیط واقعی كار، مشاغل خانگی مشوق بیمه، یارانه دستمزد و حمایت های مالی؛
گردشگری و میراث فرهنگی: اعطای تسهیلات برای تولید فرصت شغلی در چارچوب توسعه هتل، اقامتگاه، صنایع دستی، مرمت آثار تاریخی؛
شركت های دانش بنیان: تولید فرصت شغلی در چارچوب پشتیبانی از شركت ها و فارغ التحصیلان دانشگاهی؛
صنعت و معدن: اعطای اعتبار و تسهیلات برای تكمیل واحدهای نیمه تمام صنعتی و معدنی، بازسازی و نوسازی واحد صنعتی و معدنی و تامین تسهیلات سرمایه در گردش؛
- پشتیبانی از پیمانكاران (جبران بخشی از ریسك های تغییرات نرخ ارز و تحریم، انضباط مالی و كیفی با تاكید بر گسترش نظام فنی و اجرایی كشور)
- پشتیبانی از صادرات (۷۸۰ میلیارد تومان برای توسعه صادرات غیرنفتی و اجرای بسته پشتیبانی از توسعه صادرات غیرنفتی و تولید تنوع در كشورهای هدف)
- پشتیبانی از محصولات استراتژیك (تامین اعتبار یارانه نهاده ها و عوامل تولید كشاورزی، خرید تضمینی محصولات كشاورزی، تامین ارز برای واردات كالاهای اساسی به نرخ رسمی و افزایش ذخایر راهبردی ۹ قلم كالای اساسی)
- پشتیبانی از حوزه انرژی (تخصیص حداكثری منابع به صنعت برق، فروش نفت به بخش غیردولتی با استفاده از بورس انرژی، پشتیبانی از ساخت داخل ۱۰ قلم كالای اساسی صنعت نفت و پشتیبانی از شركت های دانش بنیان برای ساخت قطعات صنعت نفت، خرید تضمینی برق حاصل از تبدیل پسماندهای عادی انرژی به میزان ۱۸۶۰ میلیارد تومان در اجرای ماده ۵ قانون پشتیبانی از صنعت برق)
- پشتیبانی از حوزه امور آب، كشاورزی و محیط زیست (آبرسانی شرب روستایی و عشایری به میزان ۵/ ۹۶ میلیارد تومان از محل افزایش نرخ آب بهای شهری، تامین آب اضطراری شهرها و روستاهای دارای تنش و بحران، افزایش ضریب خود اتكایی محصولات راهبردی، توسعه باغات در اراضی شیب دار، ۲۰ درصد رشد اعتبارات طرح های تامین و انتقال آب آشامیدنی، افزایش دو برابری اعتبار هزینه ای خرید تضمینی آب و پساب از بخش خصوصی به میزان ۴۱۰ میلیارد تومان، تامین اعتبار بیمه كشاورزی و واكسیناسیون دام، تولید زیرساخت های تولید واكسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تقویت اعتبارات كاداستر اراضی كشاورزی، رشد ۸۰ درصدی اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست، دریافت عوارض از فروش كالاهای مصرفی مخرب محیط زیست به میزان ۱۰۰۰ میلیارد تومان و صرف آن در تولید تاسیسات منطقه ای برای تبدیل پسماند به انرژی، رشد ۷۴ درصدی اعتبارات تحقیقاتی و پژوهشی از ۶۱ میلیارد تومان به ۱۰۶ میلیارد تومان)
- پشتیبانی از حوزه حمل ونقل (جایگزینی ناوگان فرسوده، اتمام طرح های اولویت دار حمل ونقل زمینی، در صورت تامین ۱۵ درصد سهم دستگاه توسط شهرداری ها و دستگاه های ذی ربط، اختصاص حداقل ۲ میلیارد دلار برای ساخت و بهره برداری از مترو و كاهش آلودگی هوا از محل تبصره ۳)
۳) اقدامات و تمهیدات حوزه علم و فرهنگ:
- پشتیبانی از پارك ها و مراكز رشد علم و فناوری و مراكز نوآوری (رشد ۶۳ درصدی اعتبار هزینه ای)
- ارتقای پنج دانشگاه به تراز بین المللی
- تامین یك میلیارد دلار از تسهیلات تامین مالی خارجی (فاینانس) به منظور تجهیز آزمایشگاه ها و كارگاه های دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی و فن آوری با تضمین بازپرداخت دولت
- اختصاص ۱۰ درصد از اعتبارات برنامه «پژوهش های كاربردی» دستگاه های اجرایی به پایان نامه های تحصیلات تكمیلی دانشگاه ها و مراكز پژوهشی
- امكان استفاده از اوراق مالی اسلامی برای تكمیل طرح های نیمه تمام و طرح های ساماندهی دانشگاه ها
- امكان بهره مندی دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و پارك های علم و فناوری از محل قانون استفاده متوازن از امكانات كشور (بند و تبصره ۹)
- امكان استفاده دانشگاه ها از منابع بودجه استانی (بند ز تبصره ۹)
- اختصاص ۴۰ درصد از هزینه امور پژوهشی شركت ها، بانك ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت برای حل مسائل و مشكلات مربوطه با استفاده از توافقنامه با دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی (بند ح تبصره ۹)
- پشتیبانی از اجرای پروژه های اساسی پژوهشی نظیر همكاری با آزمایشگاه سرن (CERN)، پروژه راه اندازی رصد خانه ملی ایران و پشتیبانی از نخستین كشتی تحقیقاتی اقیانوس پیمای كشور
- افزایش ۲۸ درصدی اعتبارات هزینه ای ادارات كل آموزش و پرورش استان ها (از ۳۳ به ۴۳ هزار میلیارد تومان)
- افزایش ۲۰ درصدی اعتبارات ردیف های هزینه ای خرید خدمات آموزشی در مناطق كمتر برخوردار
- توسعه فعالیت «كمك به ارتقای شاخص های آموزشی و پرورشی استان های محروم» از ۴ استان امسال (سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب كرمان و آذربایجان غربی) به ۸ استان (اضافه شدن استان های لرستان، خراسان شمالی، خوزستان و ایلام)
- افزایش ۱۱۸ درصدی اعتبارات تملك دارایی های سرمایه ای مربوط به فضاهای آموزشی كه ۵۰ درصد توسط خیرین تامین شده باشد، از ۴۱۲ به ۹۰۰ میلیارد تومان (۱۲۱۰ میلیارد تومان هم توسط خیرین تامین می شود).
- افزایش ۲۵ درصدی اعتبارات تملك دارایی های سرمایه ای دانشگاه فرهنگیان
- تامین اعتبار مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای راه اندازی ۵۰۰ زمین چمن مصنوعی ورزشی در مدارس كشور
- افزایش ۵ برابری كمك های فنی و اعتباری برای مدارس غیردولتی
- توجه ویژه به حفاظت از بناها و اشیای میراث فرهنگی و تاریخی و موزه ها (رشد حدود ۵۰ درصدی نسبت به مصوب ۱۳۹۷).
- افزایش اعتبار پشتیبانی از تولید زیرساخت ها و تبلیغات گردشگری با هدف زمینه سازی برای جذب توریست خارجی (رشد حدود ۵۰ درصدی نسبت به مصوب ۱۳۹۷).
۴) افزایش شفافیت و انضباط بودجه ای
- شفاف سازی منابع و مصارف حاصل از اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها در چارچوب تبصره ۱۴ لایحه بودجه
- تكمیل اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملكرد (قریب به ۱۰۰ درصد دستگاه های اجرایی و ردیف ها)
- ساماندهی ردیف های متفرقه
- پیش بینی منابع برای بازپرداخت تعهدات مالی و بین المللی دولت درمورد سررسید اوراق مالی و بدهی های خارجی
- ساماندهی تهاتر مطالبات و بدهی های دولت در چارچوب اعتبارات هزینه ای و تملك دارایی های سرمایه ای
- ممنوعیت اجرای كلیه مصوبات و بخشنامه هایی كه بار مالی آن در لایحه بودجه پیش بینی نشده است.
- احصای معافیت ها و تشویق های مالیاتی و گمركی كه بنا بر قوانین و مصوبات اعمال می گردد.
- احصای مجموع یارانه های مستقیم و غیرمستقیم پرداختی توسط دولت
۵) افزایش پایداری بودجه در مقابل تحریم ها و شوك ها
- افزایش درآمدهای پایدار بودجه با استفاده از كاهش و شفافیت در معافیت های مالیاتی، كاهش فرار مالیاتی، تقویت بسترهای اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی جهت كاهش هزینه های وصول مالیات، مولدسازی و واگذاری دارایی های دولت (مكان محور كردن اطلاعات اموال غیرمنقول دولتی و مولدسازی آنها تا سقف ۲۰۰۰ میلیارد تومان و همینطور فروش اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول دولتی تا سقف ۱۰۰۰ میلیارد تومان توسط وزارت اقتصاد) و اصلاح نظام یارانه ای و قیمت گذاری
- توجه ویژه به طرح های تملك دارایی های سرمایه ای و تامین اعتبار و اولویت بندی طرح ها.
- كاهش هزینه های اداره كشور (صرفه جویی در اعتبارات هزینه ای با اولویت بندی هزینه ها و حذف هزینه های غیرضرور).
سایر خصوصیت های لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ كل كشور
۱- تداوم گاز رسانی به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب كرمان و خراسان جنوبی از محل 14.5درصد شركت ملی گاز ایران به میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان
۲- تكلیف به شركت ملی نفت تا سقف ۶۰۰۰ میلیارد تومان از منابع دریافتی از خوراك مایع تحویلی به پتروشیمی ها و پالایشگاه ها برای خرید قیر مصرفی پروژه های مربوط به شرح زیر:
• ۵۰ درصد برای آسفالت شبكه راه های اصلی، پروژه های مسكن مهر و...
• ۱۳ درصد برای آسفالت معابر شهری با جمعیت زیر ۵۰ هزار نفر
• ۱۷ درصد وزارت جهاد برای خاك پوشی
• ۱۷درصد برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها و انجام طرح های مشاركتی با دهیاری ها
• ۳ درصد نوسازی مدارس
۳- تداوم تامین منابع مالی خارجی تا سقف ۳۰ میلیارد دلار:
• یك میلیارد دلار از این سقف برای تجهیز آزمایشگاه ها، كارگاه ها و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی
• در صورت تامین ۱۵ درصد سهم دستگاه توسط شهرداری های و دستگاه های ذی ربط، حداقل ۲ میلیارد دلار جهت ساخت و بهره برداری از مترو و كاهش آلودگی هوا اختصاص دهد.
۴- استفاده از ظرفیت انتشار اوراق مالی تا سقف ۴۴ هزار میلیارد تومان مطابق هدف تعیین شده در برنامه ششم توسعه.
۵- سقف معافیت مالیاتی سالانه ۲۷۶ میلیون ریال است. تا ۵ برابر این سقف نرخ مالیات۱۰ درصد و نسبت به مازاد آن ۲۰ درصد است.
۶- توزیع عوارض ارزش افزوده توسط شوراهای برنامه ریزی استان ها با استفاده از فرمانداری ها، شهرداری ها، دهیاری ها و ادارات امور عشایر مصرف می گردد.
۷- به منظور آماده سازی مسكن مهر، بدهی بانك مسكن به بانك مركزی بابت اصل سود خط اعتباری طرح مسكن تا سقف ۵ هزار میلیارد تومان بعنوان افزایش سرمایه دولت منظور شود و وزارت راه و شهرسازی تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی خود و تهاتر اراضی و املاك متعلق به شركت های فوق صرف اجرای طرح كند.
۸- الزامی بودن دریافت رسید یا گواهی پرداخت عوارض و مالیات تا آخر سال قبل وسیله نقلیه مورد مبادله توسط مراجع صدور سند.
۹- نرخ صفر و معافیت مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات كالا و خدمات و همینطور استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده ماده (۳۴) قانون رفع موانع تولید، فقط برای صادركنندگانی است كه ارز خویش را به چرخه اقتصادی برگردانند.
۱۰- عبارت ۱۰ برابر در متن ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم به ۳۰ برابر اصلاح می گردد.
۱۱- صددرصد وجوه اداره شده از محل بازپرداخت وام شهریه دانشجویان بعد از برگشت به خزانه، تا سقف ۸۰ میلیارد تومان به صندوق رفاه صرف پرداخت وام شهریه داده می شود.
۱۲- عوارض گمركی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی عمومی ۱۰ درصد اضافه و منابع حاصله برای خرید پروتز حلزون برای كاشت حلزون شنوایی تخصیص می یابد.
۱۳- عوارض خروج از كشور همانند سال ۱۳۹۷ برای بار اول۲۲۰ هزار تومان و بار دوم ۳۳۰ هزار تومان و بار سوم به بعد ۴۴۰ هزار تومان است. حج تمتع ۱۱۰ هزار تومان، عتبات هوایی ۳۷۵۰۰ تومان و عتبات زمینی ۱۲۵۰۰ تومان و اربعین معاف
۱۴- دستگاه های اجرایی مجازند از محل فروش اموال مازاد در اختیار، نسبت به بازخرید كاركنان مازاد رسمی و غیررسمی، پرداخت پاداش آخر خدمت، بازخریدی یا بازنشستگی اقدام نمایند.
۱۵- به منظور متناسب سازی و افزایش حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با اولویت كسانی كه ماهانه كمتر از ۲ میلیون تومان دریافتی دارند، مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
۱۶- به منظور تكمیل مجتمع های اداری شهرستان استانداران موظفند پیشنهاد فروش ساختمان های ملكی دستگاه های اجرایی مستقر در شهرستان های استان را به شورای برنامه ریزی بدهند، منابع فروش صرف تكمیل و راه اندازی مجتمع های اداری همان شهرستان شود.
۱۷- از محل منابع ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده (۱۲) قانون تشكیل سازمان مدیریت بحران:
• ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید و تامین بالگرد و تجهیزات امداد هوایی
• ۲۵۰ میلیارد تومان برای وزارت بهداشت در جهت آمادگی و مقابله با حوادث و سوانح
• ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای سهم دولت و تقویت صندوق بیمه محصولات كشاورزی
• ۱۰۰ میلیارد تومان برای پیشگیری بیماری های واگیردامی و واكسیناسیون دام ها به سازمان دامپزشكی
• ۲۰۰ میلیارد تومان برای ارتقای كیفیت واكسیناسیون آنفلوآنزای طیور به موسسه رازی.
۱۸- منابع هدفمندی ۱۴۲.۶ هزار میلیارد تومان و مصارف آن (به جز مواردی كه به شركت ها بازگردانده می شود، ۶۲.۶ میلیارد تومان بابت: یارانه نقدی ۴۲۵۰۰ میلیارد تومان، یارانه گندم ۶۱۴۵ میلیارد تومان؛ دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی ۴۹۰۰ میلیارد تومان و كاهش فقر مطلق ۷۰۰۰ میلیارد تومان و سایر موارد پشتیبانی از تولید۲۱۶۵ میلیارد تومان.
۱۹- استانداران مجازند با هماهنگی وزارت تعاون برپایه پایگاه اطلاعات رفاه ایرانی ها نسبت به حذف یارانه نقدی سه دهك بالای درآمدی اقدام و منابع حاصله صرف تكمیل طرح های نیمه تمام همان استان و حذف تدریجی فقر مطلق با تصویب شورای برنامه ریزی استان شود.
۲۰- سقف وام ازدواج برای هر یك از زوجین ۱۵ میلیون تومان با بازپرداخت ۵ ساله است.
۲۱- تسهیلات قرض الحسنه مددجویان ۲۰۰۰ میلیارد تومان (۱۴۰۰ میلیارد تومان كمیته امداد و ۶۰۰ میلیارد تومان سازمان بهزیستی).
۲۲- آزادسازی وثایق بدهكاران بانك های خصوصی شده (تجارت، ملت و صادرات) مربوط به تهاتر انجام شده سال های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ مطالبات آنان از دولت در صورت پرداخت اصل و سود قرارداد اولیه توسط مشتریان.
۲۳- عرضه بسته خدمات بیمه پایه تعریف شده با استفاده از نظام ارجاع و پزشك خانواده برای كلیه اقشاری كه برپایه آزمون وسع به صورت مجانی تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند.
۲۴- صرفه جویی حاصل از تفاضل قیمت تمام شده تا هزینه قطعی در دستگاه هایی كه بودجه ریزی مبتنی بر عملكرد را پیاده سازی كردند تا ۵۰ درصد به منظور تولید انگیزه در كاركنان واحد مجری در چارچوب پرداخت غیرمستمر و تا ۵۰ درصد برای افزایش اعتبارات طرح های تملك دارایی سرمایه ای دستگاه ذی ربط، قابل هزینه كرد خواهد بود.
برخی رویكردها و ارقام مهم بودجه ۹۸
از مصارف عمومی كشور (بالغ بر ۴۰۷۷ هزار میلیارد ریال) ۷۹ درصد آن سهم اعتبارات هزینه ای، ۱۵ درصد سهم اعتبارات تملك دارایی های سرمایه ای و ۶ درصد سهم اعتبارات تملك دارایی های مالی است.
تولید واحدهای اداری جدید در شهرستان ها و بخش ها ممنوع می باشد.
استمرار اجرای طرح تحول سلامت (۳۶ هزار میلیارد تومان).
افزایش ۲۸ درصدی اعتبارات هزینه ای ادارات كل آموزش و پرورش استان ها (از ۳۳ به ۴۳ هزار میلیارد تومان)
ممنوعیت اجرای كلیه مصوبات و بخشنامه هایی كه بار مالی آن در لایحه بودجه پیش بینی نشده است.
تكلیف به شركت ملی نفت تا سقف ۶۰۰۰ میلیارد تومان از منابع دریافتی از خوراك مایع تحویلی به پتروشیمی ها و پالایشگاه ها برای خرید قیر مصرفی پروژه های مربوطه.
نرخ صفر و معافیت مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات كالا و خدمات و همینطور استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده ماده (۳۴) قانون رفع موانع تولید، فقط برای صادركنندگانی است كه ارز خویش را به چرخه اقتصادی برگردانند.
عوارض گمركی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی عمومی ۱۰ درصد اضافه و منابع حاصله برای خرید پروتز حلزون برای كاشت حلزون شنوایی تخصیص می یابد.

1397/10/09
15:27:20
5.0 / 5
120
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی