Niazgah نیازگاه

تأمین کالاهای اساسی در روزهای نوروز و ماه مبارک رمضان

تأمین کالاهای اساسی در روزهای نوروز و ماه مبارک رمضان

به گزارش نیازگاه، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد اظهار داشت: عرضه شکر برای اصناف دربازارگاه صورت می گیرد اما با توجه به ایام ماه مبارک رمضان و مصارف شیرینی پزها، بخشی برش های استانی برای عرضه شکر غیربازاگاه لحاظ شد.


به گزارش نیازگاه به نقل از مهر، احمد خانی نوذری، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با مبحث تنظیم بازار کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان و عید نوروز در برنامه ای تلویزیونی اظهار داشت: کالاهای اساسی شامل سه دسته مصرف صنف، صنعت و خانوار است و آن چه که در روزهای ماه مبارک رمضان و ایام عید نوروز با آن مواجه هستیم به طور عمده نیاز بازار، مصرف خانوار است. وی با اشاره به اینکه تأمین مصرف خانوار در وزارت جهاد کشاورزی از دو طریق توزیع در فروشگاه های زنجیره ای و برگزاری فروشگاه های فصلی صورت می گیرد، بیان نمود: توزیع در فروشگاه های زنجیره ای در چند مرحله از آغاز اسفند ماه تدارک آن دیده شده و توسط مباشرین دولتی در اختیار فروشگاه های زنجیره ای قرار گرفته است. در مورد برگزاری فروشگاه های فصلی هم با روزهایی همچون ماه مبارک رمضان با هماهنگی اتاق اصناف، کالا تأمین و عرضه می شود. معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه میزان نیاز اعلام شده به وزارت جهاد کشاورزی شامل حدود ۳۰ هزار تن شکر، بیشتر از ۲۰ هزار تن برنج و روغن هم به میزان نیاز، در اختیار استان ها قرار گرفته و در نمایشگاه ها و فروشگاه های فصلی عرضه می شود. خانی نوذری به عرضه برخی کالاها و نهاده های اساسی همچون شکر صنعتی از راه سامانه بازارگاه اشاره نمود و اضافه کرد: در این سامانه کالاها و نهاده های اساسی که ذی نفع نهایی آن مشخص است، عرضه می شود برای مثال واحدهای تولید دام، بخشی از نهاده های دامی برای واحدهای مرغداری ذرت و کنجاله را در بازارگاه عرضه می کنند و در این سامانه خریدار و فروشنده کد دارند و عرضه کاملا شفاف صورت می گیرد. توزیع سه مرحله ای شکر معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از آغاز بهمن ماه توزیع شکر برای صنایع کشور وارد بازارگاه شد، خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد شکر ما تولید داخل است و ۳۰ درصد شکر وارداتی است ازاین رو نیاز بود که جریان واردات شفاف و ذی نفع نهایی مشخص باشد، ما عرضه شکر برای اصناف را در بازارگاه قرار دادیم ولی با عنایت به این که در روزهای ماه مبارک رمضان بخشی از مصارف تولید شیرینی، زولبیا و بامیه و مصارف این چنینی صنف است ما بخشی برش های استانی برای عرضه شکر غیربازارگاه برای اصناف هم در نظر گرفتیم. وی افزود: از آغاز اسفند ماه سه مرحله توزیع شکر از راه شرکت بازرگانی دولتی ایران داشتیم و آخرین مرحله هم انجام شده و در اختیار اصناف قرار می گیرد. خانی نوذری، قیمت بسته بندی اعلامی شکر از جانب سازمان حمایت را ۳۴ هزار تومان و در درب کارخانه ۲۵ هزار تومان اعلام نمود و اظهار داشت: مصرف خانوار به طور عمده بسته بندی های یک کیلویی و دو کیلویی است تمام تلاش ما این بوده که شکرهایی که مورد نیاز مصرف خانوار است به شکل بسته بندی از راه فروشگاه های زنجیره ای ارائه شود برای اصناف استانی هم به شکل فله در اختیار آنها قرار می گیرد. کاهش واردات برنج معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در مورد برنج هم اظهار داشت: سال جاری تولید برنج داخلی افزوده شد و به این علت حجم واردات برنج کشور دقیقا نصف سال قبل بوده به صورتی که کمتر از یک میلیون تن واردات برنج سال جاری بود که جز کمترین میزان واردات در یک دهه اخیر است در حالیکه در سال ۱۴۰۱ بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کردیم. خانی نوذری با اشاره به اینکه اولویت ما عرضه برنج داخلی است، اضافه کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی امسال مبتنی بر افزایش تولید برنج و به میزان کسری نیاز، واردات برنج بود. موجودی خوبی در استانهای شمالی و استانهای تولیدکننده برنج وجود دارد برنج خارجی فقط به قدر کفایت در جاهایی که سبد مصرفی شان عملاً برنج خارجی است و یا نیاز بازار است، عرضه می شود


منبع:

1402/12/28
13:06:20
5.0 / 5
180
تگهای خبر: افزایش , بازار , بازرگانی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی